Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 6 mei 2012

Filmrecensie: Vicky Cristina Barcelona (2008), Woody Allen


Valkuilen van de hartstocht

Twee knappe jonge Amerikaanse vrouwen, Vicky en Cristina, zijn in Barcelona om daar de zomer door te brengen bij Judy, een kennis van Vicky. Judy is getrouwd met Mark en erg gastvrij, zoals Amerikanen nu eenmaal zijn. Vicky is verloofd en bezig met een studie Catalaans, Cristina heeft net een filmpje gemaakt en zoekende naar wat ze werkelijk wil met haar leven.

Judy en Mark nemen hen mee de stad in om de hoogtepunten te tonen. Ze bezoeken ook een galerie, waar Cristina meteen wordt aangetrokken door de jonge flamboyante schilder Juan Antonio Gonzalo, die volgens Judy net uit een vechtrelatie komt. Later op een terras vraagt hij de vrouwen een weekendje met hem mee te gaan naar Oviedo. Per vliegtuig en daar samen het bed te delen. Cristina heeft er wel oren naar, maar Vicky voelt zich gekrenkt. Als Juan empty seks wil gaat hij maar naar een ander tafeltje. Uiteindelijk gaat de vrouwen toch, hoewel zij zich niet vastleggen op de seks. De laatste nacht vraagt Juan of Cristina naar zijn kamer komt. Dat vindt ze goed, maar ze wil wel verleid worden. Voordat ze echter het bed induiken, krijgt Cristina last van haar maag.

Omdat de dokter een maagzweer constateert en rust voorschrijft, gaat Vicky uit met Juan. Terwijl die haar langzaam inpalmt wordt ze vanuit Amerika gebeld door haar verloofde Doug. Ze is duidelijk nerveus, maar kan het niet laten de nacht door te brengen met Juan.

Terug in Barcelona werpt ze zich op de studie, terwijl Cristina aan het fotograferen slaat. Juan vraagt Cristina mee uit en tenslotte komt het tot een hartstochtelijke vrijpartij. Doug belt naar Vicky dat hij wel in Barcelona wil trouwen. Vicky reageert niet happig maar kan er niet onderuit dat hij naar haar toe komt.

Juan ontmoet Vicky en speelt voor advocaat van de duivel. Hij heeft geen contact meer met haar gezocht, zegt hij, omdat hij wist dat ze ging trouwen. Cristina voelt zich als een vis in het water in de Zuid-Europese kunstscène.

De film krijgt meer vaart als Maria Elena, de vroegere vriendin van Juan met veel bravoure op het toneel verschijnt. Ze heeft een zelfmoordpoging ondernomen en Juan kan haar niet in de steek laten. Het blijkt dat hij in zijn carrière veel aan haar genie te danken had. Cristina voelt zich maar een dom blondje en een sta in de weg. Ze besluit ten slotte, terwijl Vicky nog steeds gekweld wordt door haar passie voor Juan, een adempauze te nemen in Frankrijk en na te denken wat ze nou werkelijk wil met haar leven.

In de dialogen en de voice-over, die het verhaal begeleidt, klinkt af en toe de stem door van Woody Allen, maar anders dan in vorige relatie- en familiedrama’s gaat het niet zo diep. Geen zware depressies of doodsfantasieën, geen totale zinloosheid of wanhoop, alleen een gigantische valkuil van de hartstocht dit keer, waar de vrouwen niet omheen kunnen. 

De casting is zeer geslaagd. De geslepen Maria Elena (Penelope Cruz) versus de jongere Cristina (Scarlett Johansson).
De film begint en eindigt met het wat kinderlijke Barcelona van Giulia y Los Tellarini.
Hier, voorafgegaan door hinderlijke reclame, deze soundtrack.
Hier de trailer van Vicky Cristina Barcelona.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen