Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 20 oktober 2012

Aarathi Prasad over Like a virgin, Gesprek op 2, 14 oktober 2012


Over seksloze voorplanting en een kunstbaarmoeder

De rap pratende knappe Britse celbiologe Aarathi Prasad heeft een wetenschappelijke interesse in seksloze voortplanting Ook het dragen van een kind hoeft van haar niet meer. Ze is zelf zesendertig jaar oud en heeft al een kind, maar ziet het als een mogelijkheid voor vrouwen die al ouder zijn en hun carrière niet willen opgeven.

Daphne Bunskoek vraagt haar wat de voordelen zijn van seksuele voortplanting, behalve het plezier.
Aarathi zegt dat date de genetische diversiteit door het versmelten van een zaad- en een eicel tot een betere aanpassing leidt. Nadeel is dat het DNA van de vrouw verzwakt wordt doorgegeven.

De dames bespreken dieren die het zonder seks doen. Aarathi weet de eitjes van lesbische hagedissen geactiveerd kunnen worden tot delen. Daphne begint over de grijze haai die in gevangenschap leeft en waarvan met de eieren een maagdelijke geboorte worden uitgebroed.
Aarathi zegt dat zoiets bij mensen onmogelijk is vanwege het DNA-slot. Dat is in 1984 ontdekt. Japanners wisten het slot echter te omzeilen en maakten een muis.

We stappen over op de kunstbaarmoeder, de tweede interesse van Aarathi, geschikt voor vrouwen die de baarmoeder missen of waarvan de baarmoeder niet goed werkt. Ook als het innestelingsproces met IVF niet goed lukt.

Daphne stelt zich een revolutie voor.
Aarathi zegt dat Indiase vrouwen hun baarmoeder niet meer hoeven te verkopen.

Waarom dit alles? verzucht Daphne, die opeens de nadelen lijkt te ontdekken. Het solo-ouderschap is toch helemaal niet zo ideaal?
Aarathi overtuigt haar dat met het ouder worden dit een mooie oplossing voor vrouwen kan zijn.

Maar is het dan niet controversieel? vraagt Daphne, die toch weer twijfelt.
Aarathi geeft toe dat de moeder-kind band wordt doorbroken, maar ze stelt wel - als een soort wisselgeld - de gezondheid van het kind centraal.

Hoe ver kunnen we gaan? vraagt Daphne die nu ook het naadje van de kous wil weten. 
Aarathi sust haar mogelijke futuristische gedachten. Het gaat om individuele oplossingen voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen.

Maar wil de natuur hen en ons daarmee niet vertellen dat we al genoeg kinderen op de wereld zetten?
Aarathi bestrijdt die gedachte.

Wat is de invloed op de maatschappij?
Die is al veranderd, zegt Aarathi. De verhoudingen tussen man en vrouw zijn anders dan vroeger en dat gaat door. Homoseksuele paren kennen een geregistreerd partnerschap.

Maar als ik helemaal geen man meer nodig heb? Daphne kan het zich nauwelijks voorstellen.
Aarathi vliegt niet met haar mee de lucht in, maar zegt dat de keuze van de vrouw vergroot wordt. Dat geeft meer vrijheid.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten