Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 30 maart 2013

Filmrecensie: Jamón, Jamón (1992), Bigas Luna



Sensueel liefdesdrama op Spaanse hoogvlakte

A tale of ham of passion luidt de ondertitel van deze film waarin Penélope Cruz debuteert. Ham en passie vormen inderdaad belangrijke elementen in dit sensuele liefdesdrama. De basisingrediënten zijn van alle tijden: Meisje Silvia houdt van jongen José Luis en is zwanger van hem, maar de moeder van de jongen zit haar niet zitten. Silvia en José Luis kennen elkaar omdat Silvia omeletten maakt in de ondergoedfabriek van de ouders van José Luis.

Nieuw is dat Conchita, de moeder van José Luis, de 22-jarige playboy Raul (Javier Bardem) op haar afstuurt om de verbintenis ongedaan te maken. Maar er zijn complicaties in het spel. De moeder raakt zelf in de ban van sexy Raul die ze ook als model voor haar ondergoed kiest. Als José Luis eenmaal begrepen heeft dat zijn moeder Raul tegen hem heeft opgezet, wil hij hem doden. Silvia raakt ook in de ban van Raul, dus een gelukkige afloop is verder uitgesloten.  

De weerzin van Conchita heeft te maken met het verleden van de moeder van Penelope. Eerder werkte ze in een seksclub omdat zij in de steek gelaten was door haar man. De man van Conchita vindt het niet zo’n punt. Elke vrouw heeft wel iets hoerigs, zegt hij. Hij ondersteunt zijn zoon in zijn keuze en later probeert hij het zelf met Silvia aan te leggen.

Jamón, jamón dat ham betekent speelt zich af in de nogal onherbergzame Spaanse hoogvlakte met de silhouet van een kolossale zwarte stier. Later als José Luis boos is dat Silvia de relatie uitmaakt, ontdoet hij het silhouet van zijn kloten. De film begint met een nagemaakt stierengevecht door Raul en een vriend waarbij de stier wordt voorgesteld op een karretje. Dezelfde twee jongens gaan later naakt in een donker op een stier af, maar vluchten weg als de opzichter komt. Ze vragen Silvia om kleren. Dat is het begin van haar fascinatie voor Raul.

Ham speelt zoals gezegd een grote rol in de film. Raul is een verkoper van ham. Silvia heeft thuis een varken, dat Raul laat ontsnappen om nader kennis met haar te kunnen maken. Hij geeft Silvia, als hij haar eenmaal in zijn greep heeft, een plak ham omdat die lustopwekkend zou zijn. Aan het eind gaan José Luis en Raul elkaar met hammen te lijf.  

Alles lijkt er op gericht om Penélope Cruz in deze film op de kaart te zetten. Dat is zeer goed gelukt. De muziek in het begin is zwoel als in een echte seksfilm. Onweerstaanbaar is haar erotische uitstraling in de flutterige jurkjes met spaghetti bandjes, waarmee ze langs de weg loopt en die soms ook nog natregenen, haar vrijmoedigheid op seksueel gebied. Silvia is niet te beroerd om voor José Luis haar borsten te ontbloten, hem aan haar tepels te laten zuigen en hem gek te maken van haar, maar toch toont ze ook een hoogstaand karakter. Ze zorgt voor haar zusjes, terwijl de moeder in de fabriek aan het werk is en moet aanvankelijk niets hebben van zo’n playboy zonder inhoud, iemand die alleen in onderbroek op een billboard kan staan.

Het scenario zit sterk in elkaar met op het eind nog een boeiend slot waarin de kijker weer gaat nadenken over het verhaal. Penélope Cruz mag dankbaar zijn met deze debuutfilm.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen