Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 17 april 2013

Filmrecensie: Boy of the Terraces (1990), Férid Boughedir



Psycho-seksuele ontwikkeling in een gesluierde samenleving

Tunesië kent een boeiende mengeling tussen de oude Franse koloniale cultuur en de islamitische leefwijze. Die is terug te vinden in Halfaouine ofwel Boy of the Terraces, waarin de 12-jarige Noura de leeftijd bereikt dat zijn seksuele instincten wakker worden. Hij is een sensuele jongen die graag onder vrouwen verkeert en rent graag over de daken om vrouwen gade te slaan en hun gesprekken op te vangen. Die steken de draak met hem. Pas maar op dat je piemel niet wordt afgeknipt. Zijn strenge vader wijst hem een keer op de stelregels om niet te huilen en niet het gezelschap van vrouwen op te zoeken.

Dat is niet gemakkelijk voor Noura die van nabij de Westerse vrouw Latifa in de rode jurk leert kennen, een vriendin van zijn moeder die gescheiden is, bij hen inwoont het met de moraal niet zo nauw neemt. Ze vraagt Noura om haar, terwijl ze achter een gordijn staat, een beha aan te geven (zie foto). Ook vangt het gezin later de jonge vrouw Leila op die wees is geworden nadat haar ouders zijn omgekomen.

De toon wordt meteen al gezet door twee oudere jongens die het proberen aan te leggen jonge witgesluierde vrouwen. Ze krijgen nul op rekest en worden door de mannen weggejaagd. Ze schakelen Noura in om meer te weten te komen over hun borsten. Die vraagt zijn moeder om hem mee te nemen naar het badhuis. Later vertelt hij de jongens over de borsten in de vorm van meloenen en peren.

Noura moet voor zijn vader die een modezaak heeft, een boodschap overbrengen aan de vrijzinnige schoenmaker Salih, die geïnteresseerd is in theater en zelf stukken schrijft. Noura bekijkt hoe hij een vrouw verleidt. ‘A man proposes, a woman disposes,’ zegt Salih tegen Noura.

De vader is boos als hij hoort dat Noura wat rondhangt en stuurt hem naar de kapper om daar hulpje te worden. Als hij daar net werkt komt er een demonstratie op straat voorbij. Het is onrustig in de stad. De film speelt zich af tegen de achtergrond van de strijd tussen de Franse overheid en de islamitische rebellen.

De film werkt toe naar de ceremoniële besnijdenis van de jongere broer van Noura, waarbij ook de oudere jongens aanwezig zijn en Salih op de sitar speelt. Noura vindt de gebeurtenis een verschrikking en vlucht weg. Leila moet hem gaan zoeken en vindt hem zogenaamd slapend op bed. Er vindt een spannend kat en muis spel plaats waarbij Noura haar borsten probeert te bloot te leggen terwijl zij zich slapende houdt.

Als Salih, die wat met Latifa heeft gekregen, in een dronken bui een tekst heeft veranderd waarin de president geloofd wordt wordt hij opgepakt. Hij roept tegen Noura dat hij tegen Latifa moet zeggen dat ze op hem moet wachten.

Tussen de scènes zien we beelden van vrouwen die een spoortje bloed achterlaten. De moeder van Noura vertelt over maagden die daartoe in de vinger worden geprikt. Noura moet maar met zijn erotische gevoelens leren omgaan. Een jongen tussen kind en volwassene in een streng islamitische cultuur.

Hier een site met verschillende fragmenten, de poster en een trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen