Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 15 april 2013

Filmrecensie: Nuovomondo (2006), Emanuele Crialese



Italiaans gezin maakt oversteek naar beloofde land

Bevolkingsstromen zijn er altijd al geweest. Armoede leidt tot vertrek uit het land van herkomst, al is dat vaak niet gemakkelijk, zoals we uit de romans van John Steinbeck weten. In Nuovomondo neemt Emanuele Crialese (1965) ons mee naar het arme Sicilië in het begin van de twintigste eeuw. Het gezin Mancuso, bestaande uit een oude moeder, de gescheiden Salvatore met zijn twee zoons, aarzelt, al is de tweelingbroer van Salvatore al eerder naar de Verenigde Staten vertrokken. Men heeft al verschillende keren een poging ondernomen om los te breken, maar steeds weer kwam men daarvan terug.

De film opent met een prachtige scène waarin de gescheiden Salvatore samen met zijn zoon Angelo en beiden met een steen in de mond op blote voeten een berg beklimt naar een kruis op het hoogste punt. Ze geven de stenen als ruil voor een uitspraak van de Heer over de keuze om op het eiland te blijven of om naar Amerika te vertrekken. Ze gaan niet weg voor ze een teken krijgen. Dan komt de jongere, doofstomme zoon Pietro naar hen toe met foto’s van Amerika die hij van twee jonge vrouwen ontfutseld heeft, waarop het nieuwe land wordt voorgesteld als een boom waar het geld aan de takken groeit. De beslissing is duidelijk. Fortunata, de oude moeder van Salvatore, kan haar boeltje gaan pakken.

De twee jonge vrouwen Rita en Rosa hebben van dorpshandelaar Don Ercole de belofte gekregen dat er twee rijke Amerikanen aan de overkant van de plas op hen wachten. Salvatore die met zijn broers ook bij de dorpshandelaar is geweest om hun weinige vee te verkopen voor schoeisel en kleding, neemt de vrouwen mee.

Volgt een barre tocht naar de haven, een zware overtocht en een mensonterende behandeling op Ellis Island. Al in de haven komt het gezin de welgestelde Lucy Reed tegen, een mooie rol van Charlotte Gainsbourg (zie foto). Ze heeft al eerder de reis ondernomen maar werd niet opgehaald door haar verloofde die haar in de V.S. zou opwachten. De mannen zijn meteen in de ban de roodharige Engelse. Mooi is de scène op het schip waarop Salvatore, Angelo en Pietro stiekem naar haar kijken. Op het moment dat Lucy terugkijkt kijken ze gauw weg. Angelo probeert het met haar aan te leggen, maar zijn grootmoeder wil niet dat hij iets met haar krijgt. Het is tenslotte Salvatore die door Lucy gevraagd wordt met haar te trouwen. Niet uit liefde maar voor een verblijfsvergunning. Zij doet het verzoek op het moment waarop de reis ten einde komt en hij net als de anderen gesoigneerd en geschoren halsreikend uitkijkt naar het nieuwe land dat zich helaas in de mist bevindt.   

Het zijn prachtige beelden die Crialese ons voorschotelt van het leven aan het begin van de twintigste eeuw. Ze doen soms denken aan Novecento van Bertolucci. Bijzonder zijn ook de surrealistische scènes die hij door deze epische vertelling mengt, zoals van geesten in Sicilië die de stap afkeuren en de rivier van melk waarin de Italianen zwemmen. Daarmee overstijgt hij de toch al boeiende geschiedenis van het gezin dat een nieuwe toekomst zoekt.

Hier de trailer van Nuovomondo ook bekend als Golden Door. Saillant detail is dat de huwelijksmakelaar op het schip, die een grotere rol zou krijgen, tijdens het filmen overleed en daarom als bijrol overbleef.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen