Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 3 april 2013

Filmrecensie: One Russian summer (1973), Antonio Calenda



Russisch familiedrama met Griekse allure

Het verhaal speelt zich af op het landgoed van de wrede heerser Palizyn (Oliver Reed). Hij heeft vele lijfeigenen in dienst, sluit slechtwillenden op in kooien en deelt lijfstraffen uit. In zijn huis woont de jonge Irena, die door Palizyn begeerd wordt. Diens vrouw Natalya houdt hem tegen als hij haar te dicht nadert. De jonge vrouw komt erachter dat zij niet de echte dochter van Palizyn is als de Vadim (John McEnery) zich aandient om bij Palizyn in dienst te treden. De wrede heerser gaat pas akkoord met een betrekking wanneer Vadim als een hond een stok in zijn mond naar hem toebrengt. Vadim vertelt Irena dat ze de dochter is van een echtpaar dat door Palizyn vermoord werd, dat hij haar broer is en vreselijk wraak zal nemen.

Genoeg ingrediënten voor een drama, maar de complicaties nemen toe als Yoeri, de zoon van Palizyn terugkomt uit het leger. Zijn vader wil dat hij mee gaat op een tocht over het landgoed, maar de zoon wil het aanleggen met Irena en weigert mee te gaan. Irena houdt de knappe jongen af tot ze hem tenslotte toch niet kan weerstaan. Palizyn beklaagt zich op de reis tegen Vadim dat het leven zo moeilijk is. Vadim antwoordt dat de heerser een geschikte vrouw mist. De wasvrouw Anya (Claudia Cardinale) wil graag zijn seksuele behoeften vervullen. Vadim licht in diezelfde tijd een bende in over een opstand die twee dagen later moet plaatsvinden.

Als Vadim terugkeert ziet hij dat zijn vrouw Natalya voor het landhuis een jonge vrouw laat geselen. Op de foto is hij met deze vrouw te zien als ze net zweepslagen heeft gehad. Op hetzelfde moment lopen Yoeri en Irena weg om op een rustig plekje te gaan zoenen. Irena schrikt van de klokgelui in het klooster. Ze vreest dat er een opstand is uitgebroken. Yoeri gaat kijken en ziet dat er velen zijn omgekomen, waaronder zijn moeder Natalya. Irena vlucht naar het landhuis en wacht op Yoeri waarna ze op de vlucht slaan, vlak voordat het huis wordt leeggeroofd en platgebrand.

Yoeri informeert zijn vader die met Anya in bed ligt over de toestand. Hij weet inmiddels over de wandaad van zijn vader ten opzichte van Irena en gaat naar het leger om soldaten te halen. Palizyn en Irena vluchten weg over de rotsen. Palizyn meent dat de weg naar een huwelijk met Irena vrij is na de moord op zijn vrouw en verkracht haar wanneer ze zich niet goedschiks aan hem overgeeft.

Als Yoeri zonder succes terugkomt en hoort van de bruutheid van zijn vader, raken ze in gevecht. Vadim ziet met genoegen aan hoe de twee elkaar proberen te wurgen. Als Palizyn zijn zoon gedood heeft, gebiedt Vadim hem een stok met zijn mond naar hem toe te brengen en later ook zijn dode zoon. De wraak is genomen, al kost het door het ingrijpen van leger en bende wel het leven aan Irena en ook aan Palizyn. Vadim rouwt daarom want het slachtoffer was van hem. Het einde kent een allure die alleen Griekse familiedrama’s kennen.

One Russian summer bevat vele sfeervolle beelden, opgenomen in Bulgarije, vooral van het landgoed met de lijfeigenen en de landstreek.    

De film is gemaakt naar de onvoltooide roman Vadim (1834) van Mikhail Lermontov
Hier niet, zoals gebruikelijk, de trailer maar meteen de hele film, ook bekend onder Days of fury.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen