Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 10 april 2013

Filmrecensie: Soul boy (2010), Kawa Essuman



Keniaanse zoon bekommert om de ziel van zijn vader

Om te beginnen zien we de 14-jarige Abila stil tussen de spoorrails liggen, wachtend op de trein die over hem heen zal denderen, een geliefd spelletje dat jongeren in de sloppenwijken van Nairobi spelen om te zien wie er echt dapper is.

Het verhaal begint op een zaterdag in Kibera, de grootste sloppenwijk van Nairobi. Als Abila wakker wordt merkt hij dat de winkel van zijn vader nog gesloten is. Er staan mensen te wachten bij het raam. Hij gaat zijn vader zoeken en treft hem in een hoek, bleek en zwak. Hij hoort dat een vrouw zijn ziel heeft gestolen. Meteen snelt hij naar de weverij waar zijn moeder werkt, maar die vindt dat haar zoon zich niet al te druk moet maken.

Op de terugweg komt hij een vroegere winkelbediende tegen die weet dat zijn vader bij de heks Akinyi is geweest, die wraak neemt op mannen die vreemd gaan. Samen met zijn vriendin Shiku gaat Abila op zoek naar de heks. Deze zegt eerst dat hij te jong is om zijn vader te helpen, maar geeft op zijn aandringen toe. Abila moet zeven taken verrichten om de ziel van zijn vader terug te krijgen. De zoektocht voert Abila door de hele Keniaanse gemeenschap.

Een: kruip in de huid van een ander en verkondig zijn mening.
Abila en Shiku komen bij een plek waar een toneelstuk wordt opgevoerd over aids. Hij speelt samen met Shiku mee. Ze vervullen de rol van vader en moeder, die verschillende meningen hebben over de opvoeding. Vanaf het podium ziet hij een handlanger van de huisbaas, die ongetwijfeld op weg is naar hun huis om de achterstallige huur op te eisen.

Twee: help een zondaar zonder over zijn daad te oordelen.
Op het winkelraam hangt een plakkaat waarop staat dat de huur wordt opgezegd. Niet veel later passeert een dief, achterna gezeten door een menigte. De dief vlucht in het huis van Abila’s ouders. Abila stuurt de achtervolgers een andere kant op. Als ze verdwenen zijn, geeft de dief hem het gestolen mobieltje, want hij is zijn leven niet zeker als hij ermee gesnapt wordt.

Drie: betaal zonder te stelen.
Abila volgt tante Susan die met een busje naar een welgestelde familie in een buitenwijk van Nairobi gaat. Ze wil niet dat hij met haar meegaat, maar Abila stapt ook in het busje en geeft de conducteur alle geld dat hij heeft. Omdat dat te weinig is, geeft hij ook nog een aangebroken pakje sigaretten.  

Vier: vecht tegen een nieuwe wereld.
Abila helpt tante die de maaltijd voor het gezin klaarmaakt.

Vijf: gebruik je verstand om een leven te redden.
Tijdens het eten krijgt dochter Amy een graat in haar keel en Abila weet wat hij daaraan kan doen. Hij draagt de ouders op haar ondersteboven te houden en met een welgemikte stoot verlicht hij haar benauwdheid, waarop haar in zijn werk omkomende vader de huurschuld betaalt en Abila een tekendoos geeft. Op de vraag van Abila of de man gelukkig is moet hij het antwoord schuldig blijven.

Zes: stel je op tegenover de slang.
Hier zien we de beginscène waarop de jongens op de rails gaan liggen, maar bij nadering van de trein tenslotte toch wegspringen, behalve Abila die door anderen gered moet worden

Zeven: probeer wat onbegrijpelijk is te begrijpen.
Hij geeft Shiku de tekendoos en gaat naar zijn vader die weer gewoon in de winkel staat en hem vertelt dat hij zich moet opmaken om met zijn moeder naar de kerk te gaan.

Soul boy is op een bijzondere manier geproduceerd. Tijdens een workshop in Nairobi werden lokale filmmakers uitgenodigd om met een klein budget een film te maken over Kibera, de grootste sloppenwijk van Nairobi, waar naast armoede en geweld ook stamconflicten aan de orde van de dag zijn, zoals we weer konden vaststellen tijdens de laatste verkiezingen. Hier meer informatie, waaronder de trailer.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen