Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 2 april 2013

Jamal Quariachi over Vertedering, VPRO-Boeken, 31 maart 2013



Agressieve man vertederd door een katje

Wim Brands wijst op de kat op de omslag die een belangrijke rol speelt in Vertedering, de tweede roman van Jamal Quarichi, die psychologie studeerde en online therapieën gaf.

Brands is kritisch vanochtend en wil het naadje van de kous weten over de opdrachten die Jamal aan zijn cliënten verstrekte.
Het begon zo’n vijftien jaar geleden met schrijfopdrachten aan personen met een posttraumatische stressstoornis, die effectief bleken. Door het beschrijven van het trauma kan de blokkade doorbroken worden en kunnen andere gevoelens naar boven komen. In de zinnen klinkt een persoon door. Jamal hoort in de tekst die hij toegestuurd krijgt, meteen een stem, onafhankelijk van de schrijfkunst van de cliënt. De werkwijze was ook interessant vanwege kostenbesparing.

Brands vraagt wat het hem geleerd heeft over schrijven.
Jamal deed dit al voor zijn psychologiestudie. Het is een zelfde soort proces. Je leeft je in in een andere persoon, je gluurt bij iemand naar binnen. Hij stopte met online therapie geven juist omdat het zo lijkt op schrijven en het niet eerlijk was voor de cliënten als hij hen te weinig aandacht gaf.

Brands vraagt naar de stem van de naamloze hoofdpersoon in Vertedering.
Volgens Jamal is het een vrij normale man, ondanks zijn fysieke en verbale agressie tegen zijn vriendinnen, die vooral optreedt als hij te veel hooi op de vork neemt.

Waarom zou je over zo iemand schrijven?     
Het begon met een verkilde, verstilde man die een mand katjes vindt, waarvan één het overleeft. De man is meteen vertederd, maar wordt van dat gevoel ook agressief. Die twee kanten sluiten elkaar niet uit. Ook in de maatschappij zien we mensen die asielzoekers het land uit willen hebben maar tegelijk erg begaan zijn met dierenleed.

Wat heeft dat soort empathie te maken met het bestaan van die man?
Vertedering is een gemakkelijke emotie. Het maakt iets open bij de man.

De man geeft, geheel in lijn met de online therapieën, zijn laatste geliefde Zerline de opdracht om samen een rollenspel te doen.
Het kan hem wellicht helpen met zijn agressie probleem.

Jamal heeft, anders dan zijn debuut De vernietiging van Prosper Morel, waar hij vier jaar over deed, slechts een jaar over Vertedering gedaan. Hij had de slag meteen te pakken.

Hoe klinkt de man? vraagt Brands nog maar een keer.
Hij heeft verschillende klanken. Hij is cynisch maar niet al te cynisch. Goedlachs, iemand die op zijn werk graag een geintje maakt, geen gek in ieder geval.

Een rijpe, indrukwekkende roman, concludeert Rob Schouten in Trouw over Vertedering.
  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen