donderdag 18 juli 2013

Filmrecensie: Smoorverliefd (2010), Hilde van Mieghen

Opgewonden stel hennen op zoek naar een geschikte haan

Smoorverliefd werd aangekondigd als het verhaal van vier knappe - zelfs sterke - vrouwen in één huis, die allemaal op een of andere manier met de liefde in de clinch liggen. Eva, de jongste van het stel zit op de middelbare school, beleeft een puberliefde en neemt de rol op van verteller. Haar moeder, actrice Judith Miller, leeft gescheiden van haar man Bert en is hard op zoek naar een nieuwe partner. Dan is er nog Barbara, een tante van Eva, die wel een vriend heeft maar geen kind kan krijgen en tenslotte Michelle, het 23-jarige halfzusje van Eva, uit een eerder huwelijk van Bert, dat een wat stuntelig vriendje heeft. De vrouwen gaan erg hartelijk met elkaar om. Ze steunen elkaar om hun wensen op het gebied van de liefde en een intens seksleven te laten uitkomen.

Judith had al enkele jaren een relatie met dichter Bob Seynens (die uiterlijk veel lijkt op Hugo Claus maar een rol is van Jan Decleir), maar die bekent op een bepaald moment dat hij niet zonder de structuur van zijn vrouw kan. Na enkele mislukte dates valt Judith in handen van regisseur Theo Cremer. Haar vroegere echtgenoot, de vader van Eva en Michelle, blijft op de achtergrond om zijn vroegere vrouw met raad en daad bij te staan en komt later, als Judith ten einde raad is over al haar verleidingspogingen, toch ook weer in beeld. Een sleutelrol is er voor de jonge leraar Johan, die eerst Barbara verleidt en haar helemaal gek maakt met zijn wilde seks en dan, omdat Barbara zich toch bezwaard voelt ten opzichte van haar vaste vriend, een oogje laat vallen op Michelle.

Helaas maakt dit alles nog geen goede film. Daarvoor is meer nodig dan een stel knappe vrouwen en enkele luchtige romantische verwikkelingen. Daarvoor is iets sterkers dat om een oplossing vraagt, een probleem, een dramatisch gegeven dat niet als zand tussen de vingers wegloopt. Zelfs met allerlei leuke filmische effecten is dit tekort niet op te vangen. Zo ziet Barbara een waarschuwing van een psychiater op de televisie als ze voor de eerste keer seksueel bevredigd is door Johan en trekt Eva een beeld van haar ruziënde ouders uit elkaar. De leeftijdsverandering die zich voordoet bij Michelle die haar vader op zijn ontwerpbureau helpt, is fraai bedacht. Haar vader ziet haar nog steeds als het kleine meisje dat hem hielp terwijl ze inmiddels al een zelfbewuste jonge vrouw is. Hij neemt haar werkzaamheden als gegeven en vraagt haar koffie te zetten als hij een collega op bezoek krijgt. Het is dan ook niet vreemd dat Michelle ontslag neemt als ze bij die andere ontwerper een andere baan krijgt aangeboden.

De casting van Barbara, de tante van Eva, is niet zo geslaagd. Ze is te jong om tante te zijn en ze lijkt ook erg op het halfzusje Michelle. Pierre Bokma, die in de Nederlandse versie van deze film de rol van Bob Seynens speelt, steekt ook nog even zijn neus om de hoek.

Al met al is het much ado about nothing: vier opgewonden hennen op zoek naar een haan met veel nadruk op seks die oppervlakkig aandoet. Een wat opgefokte productie, geschoeid op Amerikaanse leest, al is het Vlaams wel weer leuk om te horen en spelen de vrouwen hun rol met enthousiasme.

2 opmerkingen:

1. Ook de Nederlandse versie is zeer slecht te noemen. Overacting door Susan Visser, niet geloofwaardig. Geen goed verhaal.