Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 2 augustus 2013

Filmrecensie: Wild orchid (1989), Zalman King

Knappe jonge advocate in de greep van een predator

Achter de mooie titel gaat een nogal glad verhaal schuil over de nogal ziekelijke miljonair James Wheeler die de jonge, schuchtere maar erg knappe advocate Emily Reed (Carré Otis, zie foto) aan de haak probeert te slaan. Het verhaal dat om die verovering heen geweven is gaat over een zakelijke vastgoedtransactie van het bedrijf in New York waar Emily wil gaan werken. Ze moet van de directeur naar Rio de Janeiro om daar die transactie in orde te maken. Ze wordt daarbij begeleid door Claudia Dennis (Jacqueline Bisset). 

Rio komt uitvoerig in beeld met het grote Jezusbeeld op de heuvel, schaars geklede mooie mensen op het strand en is het jaarlijkse carnaval, dat zich in deze periode afspeelt. Claudia gaat op zoek naar Eliot Costa, de man met wie ze zaken moet doen. Die blijkt in Buenos Aires te zijn. Claudia neemt opnieuw het vliegtuig en vertelt Emily op te passen voor miljonair James Wheeler, een predator met veel invloed

In het restaurant stelt hij zich aan haar voor. Hij weet al dat ze het avondkostuum van Claudia draagt en is geïnteresseerd in haar fantasieën. Bijvoorbeeld over een paar dat bij hen in de buurt dineert, een verzorgd geklede man en een blondine met een dure nekband. Hij wil graag van Emily weten hoe ze hun huwelijksnacht hebben doorgebracht. Hij neemt haar later mee naar een gemaskerd bal. Emily voelt zich snel bedreigd en vlucht naar haar hotelkamer. Als ze in de ochtend wakker wordt zit James in een fauteuil met een bos bloemen als verontschuldiging. Een man die alle deuren weet te openen.

Hij neemt haar mee naar een festival waar ook het paar uit het restaurant aanwezig is. Als de vrouw is lastig gevallen en haar jurk openligt, neemt James hen mee in zijn limousine. Hij analyseert waar het mis ging, namelijk door de jaloezie van de man die niet wilde dat een ander met zijn vrouw danste. James brengt hen weer bij elkaar en als dank ontvangt hij de nekband van de vrouw, die hij doorgeeft aan Emily.

Als James ontbreekt op een volgend bal neemt Jerome, een Amerikaan, meteen de honneurs waar. Wheeler ziet toe dat Jerome een wilde nacht met haar doorbrengt. Niet veel later hoort Claudia, die met Eliot Costa aan een halsband weer terug is, tijdens de besprekingen over het slippetje van Jerome met Emily. Omdat Jerome de onderhandelingen onder druk zet, heeft Claudia een chantagemiddel in handen en de besprekingen te laten slagen.

Na de ondertekening gaan de vrouwen uit hun bol. Emily vertelt dat ze Wheeler maar een vreemde man vond. Claudia werd ook door hem versierd maar hij raakte haar nooit aan. Ze wenkt een beachboy naar hun kamer en wil wel wat met hem beginnen, maar de jongen ziet meer in Emily. Op het moment dat die op zijn verlangen wil ingaan, komt Wheeler binnen en trekt de jongen aan zijn haren weg.  

Wheeler die met zijn macht het resultaat van de onderhandelingen nog steeds kon boycotten, geeft toe aan de transactie om Emily gunstig te stemmen. Hij vertelt haar dat hij als kind een trauma opliep. Emily is met hem begaan en vraagt met een gezicht dat lijkt op dat van Sylvia Kristel of hij haar wil strelen, maar dat kan Wheeler niet. Pas op het moment dat zij wegloopt, tast hij toe, waarna eindelijk al die verstopte energieën tot leven kunnen komen.  

Hier de trailer van de erotische film Wild orchid.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen