Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 3 augustus 2013

I’m not a rockstar (2012), documentaire van Bobbi Jo Hart



De leerschool van vurig veulen Marika Bournaki

De filmmaakster Bobbi Jo Hart volgde Marika al op jonge leeftijd. We zien de twaalfjarige Marika die muzieklessen volgt aan The Julliard School of Music in New York. Haar lerares zegt dat ze erg intens is. Haar vader begeleidt haar op de terugweg door de stad. Ze komen langs Carnegie Hall waar Marika al twee maal opgetreden heeft.

Ook daarvan zijn beelden, maar die waarschijnlijk van haar ouders of anderszins. Haar ouders filmden al vroeg de optredens van Marika tussen de schuifdeuren.
Marika slokte meer tijd op dan de andere kinderen, zegt haar moeder. Haar carrière werd al vroeg duidelijk en vormde een onevenwichtigheid in het gezin. Een zusje zegt dat Marika nooit tijd heeft om met haar te spelen.

Tijdens een optreden, terug in Montreal, legt de moeder een staart in haar haren maar ze heeft geen tijd te blijven. De vader regelt de zaken rond Marika. Hij is tevreden over haar uitvoering van Schumann, maar een luisteraar zegt tegen Marika dat ze hem met te veel tempowisselingen speelt en dat Dinu Lipatti, met wie ze blijkbaar haar afkomst gemeen heeft, hem strakker speelde. Marika vindt zelf dat ze Scarlatti verprutst heeft.

Met veertien jaar speelt ze in Miami en gedraagt zich tegendraads tegen haar vader. Een half jaar later organiseert haar moeder een afscheidsfeestje voor haar omdat ze in New York gaat studeren. Een confrontatie met haar vader wordt op die manier afgewend. Haar lerares zegt dat ze getemd dient, maar niet haar vurigheid mag kwijtraken. Tussendoor speelt ze in Ottawa op de vleugel van Glenn Gould. Op haar zeventiende speelt ze samen met vriendje David die ook al op de vooropleiding zat.

Haar vader regelt een auditie in Wigmore Hall, Londen. Marika is overstuur over de vieze hotelkamer en heeft geen aandacht voor Trafalgar Square of Buckingham Palace. Voor de auditie neemt haar vader vragen door die de commissie haar mogelijk zal stellen. Bijvoorbeeld wat het leuke is aan het leven van een concertpianiste. Marika begint over de communicatie met het publiek. Haar vader zegt dat ze dat op haar dertiende ook al zei. Marika denkt dat hij haar dat in haar mond legde. Tegenwoordig speelt ze omdat het moet, niets anders. Ze is geen rockstar of zoiets. Als Marika bij de auditie is, zegt haar vader dat hij haar zoveel mogelijk probeert rustig te houden. Uiteindelijk is het resultaat niet negatief. Het agentschap ziet haar als een investering in de toekomst.

Op twintigjarige leeftijd is Marika nog steeds met David. Ze wil met hem trouwen. Volgens haar lerares is ze evenwichtiger geworden. Haar vader spreekt haar toe via Skype en vertelt over een nieuwe auditie. Dat ze dan beter niet kan beginnen met Bach maar met Rachmaninoff. Marika oefent voor de auditie maar besluit tenslotte dat ze er niet klaar voor is. Haar vader is teleurgesteld. Volgens hem is het een kwestie van volhouden. Hij is inmiddels van zijn vrouw gescheiden. Zijn aandacht voor Marika ging ten koste van andere kinderen.

Marika geniet van een optreden op een school voor jonge kinderen. Tijdens een recital worden hun tekeningen op het podium geprojecteerd. Marika wil klassieke muziek meer toegankelijk maken. Over de wereld zwermen en ideeën met anderen delen. Samen met een jong meisje speelt ze een allegretto van Diabelli. Muziek is haar religie.  

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen