Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 29 april 2014

Buddha in Suburbia (2011), documentaire van Robert Wilkins



Een Tibetaanse lama in een Londense achtertuin

De BBC-documentaire Buddha in Suburbia volgt de veertigjarige Lelung Rinpoche (zie foto), die na een bezoek in Londen daar zeven jaar geleden gebleven is. Hij woont in het tuinhuis van het gezin Dusek in Londen Noord. Connie, de moeder in het gezin, is een leerlinge van hem. Behalve met meditaties in een eigen centrum houdt Lelung zich bezig met het opsporen van onbekende Tibetaanse teksten. Robert Wilkins pendelt heen en weer tussen Londen en de speurtocht van Lelung door Azië.

Lelung werd op zijn veertiende herkent als de elfde reïncarnatie van de Lelung en is een van de drie beroemdste tulku’s in Tibet. Hij vertelt over de leer van de Lelung, waaruit enkele elementen ontbreken en dat hij het als zijn taak ziet die op te sporen. Het gaat om teksten van de vijfde Lelung uit de achttiende eeuw die vermist worden. Omdat de traditie vaak oraal werd doorgegeven, kon gemakkelijk een deel verdwijnen.

De dochter van Connie vindt het heel bijzonder om een Tibetaanse lama in de tuin te hebben. Hij is heel beleefd, zegt ze. Het zou minder vreemd zijn als ze het gelijknamige dier in de tuin zouden hebben. Ze hebben overigens veel andere dieren in de tuin. Lelung heeft daar een goede band mee. Toen de poes stervende was en hij zijn hand op haar legde, ging ze vreedzaam dood, hetgeen beter was dan met een spuitje. Hoogleraar Robert Thurman, die af en toe commentaar geeft, noemt de gemakkelijke aanpassing van Lelung in het gezin een vorm van selflessness in action.

In Zuid India bezoekt Lelung een afsluitingsceremonie van vier duizend monniken die in zijn eigen traditie, te weten de Gelugpa traditie, staan. Voedsel en samen eten speelt daarin een belangrijke rol. Zelf studeerde Lelung hier. Het is bijzonder om te zien dat staande monniken de zittenden ondervragen over hun kennis. Met een klap in de handen benadrukken ze de juistheid van de antwoorden. Lelung noemt de deelnemers aan zijn onderricht in Londen, vanwege het gebrek aan inzicht, geen leerlingen maar volgelingen. Hij bezoekt zijn eigen meester die hem vraagt of hij boze geesten kan bezweren, hetgeen Lelung heel eerlijk ontkent. Lelung bidt met veel compassie voor de ezels die de materialen voor zijn huis droegen. Connie zamelt op een Open dag in Londen geld in voor de huisvesting van nieuwe monniken. Er komt een Tibetaan langs die informatie meebrengt die de elfde Lelung mondeling overleverde. Rizong Rinpoche zet Lelung aan tot vaart, want straks zijn de lama’s, die de geheime kennis bezitten, dood. Lelung vraagt een visum aan voor Tibet. Connie is inmiddels een kringloopwinkel begonnen om het boeddhistische onderricht te financieren.

Lelung vliegt via Beijing en gaat eerst nog naar Dharamsala waar veel Tibetanen en de Dalai Lama na de inval van de Chinezen in 1949 zijn neergestreken. Hij heeft daar het gevoel van thuiskomen. Het gebied herinnert hem aan een vallei in Tibet. De Tibetaanse premier in ballingschap zegent hem. Lelung gaat naar Ulanbaatar in Mongolië, waar het boeddhisme een belangrijke religie is. Kuntu Zangpo brengt hem naar een geheime schuilplaatsen waar teksten liggen, onder andere van de vijfde Lelung. Hoewel een index ontbreekt is Lelung onder de indruk. Door de sneeuw rijden ze naar een verafgelegen klooster dat echter door de Sovjets in een ruïne is veranderd. Lelung bestudeert de gevonden tekst en zegt dat de wereld hierdoor weer een stukje dichterbij verlichting is. Hij wil de leringen beoefenen met het oog op het heden en de toekomst. Helaas krijgt hij geen toestemming om Tibet in te gaan. Hij zou er wel weer willen wonen, maar Connie vindt het moeilijk het centrum zelf te beheren. Lelung zoekt innerlijke vrede. Dat ziet hij als het beste streven.    

 Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen