Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 26 september 2014

Filmrecensie: Nannerl, la soeur de Mozart (2010), René Féret



Achterstelling getalenteerde vrouwen in de achttiende eeuw

In het fraaie en ingetogen kostuumdrama Nannerl, la soeur de Mozart dat rond 1760 speelt, toont René Féret de achterstelling van de veertienjarige Maria Anna, ook wel Nannerl genoemd, ten opzichte van haar jongere broer Wolfgang door hun vader die ook hun leraar is. Vrouwen werden in die tijd niet voor vol aangezien. Er werd getwijfeld aan hun competenties. Het is boeiend te zien hoe de getalenteerde Nannerl daarmee omgaat.

De film begint met de reis van de familie Mozart per koets vanuit Salzburg naar Frankijk. Op weg naar Parijs breekt de as van de wagen. Vader Leopold loopt in de kou naast de koetsier en verbied zijn dochter binnen viool te spelen. Een eerste aanwijzing dat hij zijn dochter haar talent niet gunt.

Ze vinden onderdak in een klooster waar drie jongere dochters van koning Lodewijk wonen. Op last van de kardinaal zijn ze daar geplaatst, terwijl de twee oudsten aan het hof worden opgevoed. Leopold krijgt toestemming zijn klavicord uit te pakken. Wolfgang speelt viool en Nannerl zit achter de toetsen. Gedurende de dagen dat de koets gerepareerd wordt, ontstaat vriendschap tussen Nannerl en Louise, een van de dochters van de koning. Deze vraagt haar een brief te geven aan Hughues, de zoon van de muziekleraar aan het hof. Ze is verliefd op hem. Ze geeft Nannerl ook een godslasterlijk boek mee dat van haar zus was en werd afgepakt door de overste.

Op weg naar Versailles raakt Nannerl ongesteld. Je bent nu een vrouw, zegt haar moeder. Nannerl verbrandt het boek, hetgeen haar hoogstaande karakter verraadt.

Ze moeten aan het hof in zwarte kleren verschijnen omdat de vrouw van de kroonprins tijdens de bevalling overleden is. Nannerl wordt voor de audiëntie met Hughues ook nog eens als man uitgedost. Hughues speelt op dat moment muziek met de kroonprins. Hij neemt de brief in ontvangst en trekt zich terug om die te lezen. De kroonprins toont zijn interesse in Nannerl. Hij wil dat zij voor hem iets componeert. Het is grappig dat hij niet door heeft dat onder de mannenkleren een knappe vrouw verborgen zit.

Nannerl wil les in compositie van haar vader, maar die ziet dat niet zitten, ook niet als Nannerl hem bekend dat ze ooit een compositie maakte uit naam van Wolfgang. De kroonprins is niettemin tevreden met hetgeen Nannerl voor hem maakt. Als hij hoort dat Wolfgang en zijn zus een optreden verzorgen, moet Nannerl haar ware identiteit wel opbiechten. De kroonprins is niet ontdaan, integendeel. Hij papt met haar aan. Het concert is een succes maar de vader is ontevreden. Hij eist discipline van zijn dochter en geen koppigheid, zegt hij tegen zijn vrouw.

Als de familie naar Londen gaat, haakt Nannerl af. Ze gaat terug naar Parijs om pianoles te geven en compositieles te nemen. De kroonprins is blij met haar terugkomst maar moet helaas van zijn vader met een andere vrouw trouwen. Hij stuurt Nannerl terug naar het klooster. Daar hoort ze van Louise dat haar broer wil dat ze hem vergeeft, iets wat deze verlegen jongeman blijkbaar niet zelf kon zeggen. Louise zelf heeft besloten om uit liefde voor haar vader in het klooster te blijven.   

Nannerl kiest tenslotte, net als haar moeder, voor de weg van zelfopoffering. De barrières om haar eigen leven vorm te geven zijn gewoon te hoog. In de aftiteling lezen we dat ze een weduwnaar trouwde met vijf kinderen.

Hier de trailer van Nannerl, ook bekend onder de naam Mozart’s sister, die begint met de reis van de familie Mozart in de sneeuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten