Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 11 oktober 2014

Filmrecensie: Fishtank (2009), Andrea Arnold



Levenslustige tiener doorstaat problemen bij volwassenwording

De eerste beelden van Fishtank doen denken aan een sociaal drama in een flatbuurt in Oost Londen. De scheldwoorden zijn niet van de lucht. Mia Williams (15 jaar oud, zie foto) is van school gestuurd en probeert aansluiting te vinden bij haar vriendinnen, maar vindt die niet en reageert zich af met een kopstoot. Ze gaat zelf wel de wereld in. Ze komt bij een braakliggend terrein met kampers waar een mager wit paard staat. Heel symbolisch wil Mia het beest bevrijden van zijn ketting, maar helaas wordt ze gesnapt. Ze laat het er niet bij zitten, haalt thuis een hamer en probeert het slot open te breken. Opnieuw wordt ze gesnapt en dit keer ook beetgepakt door een stel kampers, die hun ruwe spelletje niet kunnen afmaken door het felle verzet van Mia.

De grote hobby van Mia is dansen op hip hopmuziek. Daarin kan ze ontsnappen aan het benauwde aquarium waarin ze leeft. Van haar jonge, sexy moeder Joanne of zusje Tyler moet ze het niet hebben. Die zijn niet erg aardig voor haar. Joanne heeft genoeg aan zichzelf. Mia was nooit gewild. Vanuit hun flat observeert Mia de straat. Haar leven verandert als haar moeder een nieuwe vriend heeft. Hij heet Connor en is beveiliger. Mia kijkt in zijn portefeuille en neemt er vijf pond uit. Tijdens een feestje van haar moeder met veel drank en zwoele muziek neemt ze een fles wodka mee en maakt ze zich op in de slaapkamer van haar moeder. Ze valt in slaap en wordt door Connor naar haar eigen slaapkamer gebracht. Daar trekt hij haar broek uit in een erotische sfeer.

De verhouding tussen Mia en Connor wordt sterker als hij hen uitnodigt voor een ritje naar de rivier. Hij draait in de auto California dreaming en vangt een vis waarbij Mia hem helpt. Als ze bij een pub op de parkeerplaats staan hoort Mia dat hij problemen heeft. Familieproblemen, zegt hij zegt en danst samen met Mia haar twijfels weg. Dat wil niet zeggen dat Mia verkocht is. Omdat Connor de vriend van haar moeder is, staat ze tweeslachtig tegenover hem. Ze kan hem wel wegwensen, maar tegelijkertijd is ze in de ban van zijn stoere mannelijkheid.

Haar wereld wordt ingewikkelder als een maatschappelijk werkster een nieuwe school voor haar gevonden heeft. Mia vlucht weg en gaat naar een uitzendbureau. Ze ziet dat een dancing een danseres zoekt. Ze gaat naar Connor die haar stimuleert daarop in te gaan. Hij geeft haar een camera waarmee ze haar dansnummer kan opnemen. Om te oefenen neemt Mia eerst Connor op die zich aan het omkleden is. De invloed die hij steeds meer op haar heeft wordt enigszins beteugeld door Billy, een van de kampers. Hij vertelt haar dat het paard al oud is en neemt haar mee naar een sloopbedrijf voor een onderdeel voor zijn Volvo.

De onderlinge verhoudingen zijn niet cliché. Connor is niet alleen op haar lijf uit, maar houdt ook haar toekomst voor ogen. Hij wil dat ze haar nummer dat ze voor de auditie heeft gekozen voor hem danst. Dat is California dreaming. Helaas begaat hij een slippertje, dat verkeerd uitpakt. Hij verbreekt de vriendschap met Joanne. Mia spoort hem op in zijn woonplaats Tilbury en ontdekt dat hij gelogen heeft over zijn familieproblemen. Wat volgt is een halfslachtige poging van Mia om wraak te nemen. Gelukkig loopt het allemaal goed af. Ze kiest tenslotte eieren voor haar geld en vertrekt met Billy naar Wales. Ontroerend is het afscheid van Joanne die haar niet meer wil zien. ‘Fuck off,’ zegt Joanne. Mia neemt afscheid door samen met haar te dansen. Tyler rent de Volvo nog achterna waarin Mia met Billy vertrekt.

De ontwikkelingen in de film zijn sterk en genuanceerd, zonder er schetsmatige patronen voorkomen die vaak een sociaal drama karakteriseren. Hij is mooi om te zien hoe Mia haar nogal ingewikkelde problemen overwint. Fishtank is het sterke debuut van de energieke Katie Jarvis die door de film-assistent werd ontdekt na een ruzie met haar vriend op het station van Tilbury. 

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen