Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 3 oktober 2014

Filmrecensie: Three monkeys (2008), Nuri Bilge Ceylan





Horen, zien en zwijgen

Three monkeys speelt zich af in het moderne Turkije rond de opkomst van Erdogan, die toen nog een belofte leek in te houden voor meer democratie. Tijdens de verkiezingen boekt hij een grote overwinning, zien we op de televisie. Een van de mensen die voor hem werkt heet Servet. Deze inwoner van Istanbul zit in een lastig parket omdat hij op campagne in de nacht een man heeft doodgereden. Hij polst zijn chauffeur Eyüp om de moord op zich te nemen, want zelf zou hem dat schaden in zijn politieke carrière.

De belofte van Eyüp om in te gaan op het voorstel van zijn baas wordt mede ingegeven door het geld dat hij, naast het salaris dat gewoon doorbetaald wordt, voor deze hulp krijgt. Het betekent wel, zoals we zullen zien, een crisis in het gezin van Eyüp, dat verder bestaat uit zijn vrouw Hacer en zijn zoon Ismail. Dan is er nog een andere zoon die echter al geruime tijd in het graf ligt en van wie de rol onduidelijk blijft, maar wiens dood een belangrijke stempel op het gezin drukt.

Zoon Ismail verveelt zich. Hij is gezakt voor een opleiding en heeft die zomer niets te doen. Hij zou wel een baantje willen als bestuurder van een auto die kinderen naar de crèche brengt, maar heeft daarvoor een startkapitaal nodig. Zijn moeder gaat naar Servet om een voorschot te vragen. Servet zit echter in de problemen. Hij heeft gehoord dat hij door de partij aan de kant is geschoven. Hij laat wel doorschemeren dat hij iets voor Hacer kan doen als dat echt nodig is.

Het ligt voor de hand dat Servet haar bezoekt als Ismail een bezoek gaat brengen aan zijn vader in de gevangenis. Als de zoon op het perron in Istanbul op de trein wacht, moet hij echter plots overgeven en gaat terug naar huis om een schoon overhemd aan te trekken. Hij merkt dat zijn moeder bezoek van Servet heeft en is duivels daarover. Hij vertelt het bijna aan zijn vader die ook een vermoeden heeft als hij vraagt naar de wijze waarop de financiële transacties verlopen.

Als Eyüp na negen maanden weer thuis is, knalt het tussen hem en Hacer. Temeer omdat zij warme gevoelens voor Servet heeft gekregen. Op een verlaten plek bij de Bosporus bespreken de twee de voortgang van hun affaire. Servet wil duidelijk afstand nemen, maar Hacer kan hem niet meer missen. Eyüp zit verslagen aan de oever van de zeestraat en bezoekt ook een stamcafé waar hij van caféhulp Bayram hoort dat die daar ingetrokken is bij gebrek aan beter.

Op een nacht wordt Eyüp uit zijn bed getrommeld door de politie. Op het bureau hoort hij dat Servet vermoord is en dat het laatste bericht op zijn gsm van Hacer was. Verslagen geeft Eyüp toe dat hij nergens van wist. Ismail bekent aan Hacer dat hij Servet gedood heeft. Hacer is ontroostbaar en wil van het dak springen. Eyüp zegt dat ze dat maar moet doen, maar later trekt hij zijn woorden in en zegt dat ze niet zo gek moet doen. Hij bedenkt een oplossing voor het probleem die hij ontleent aan de oplossing die Servet eerder zelf bedacht.   

De titel Three monkeys, naar de apen die horen, zien en zwijgen, is veelzeggend voor dit indrukwekkende en sobere familiedrama dat op een doorleefde manier door Bilge Ceylan, die eerder Iklimler maakte, tot ons wordt gebracht. De kop in het zand steken is soms de beste manier om te overleven.

Hier de trailer

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen