woensdag 4 februari 2015

Filmrecensie: Anonymous (2011), Roland Emmerich

De graaf van Oxford legde onder de schuilnaam Shakespeare de ziel van zijn tijd bloot

Was William Shakespeare de schrijver van de mooiste toneelstukken en sonnetten in de wereld? In een gedachte-experiment laat de Duitse regisseur Roland Emmerich zien dat zich achter de geroemde schrijver iemand anders schuil ging en dat dit te maken had met politieke intriges in het Engeland van de zestiende eeuw onder leiding van Elisabeth I en de strijd om haar opvolging.

Anonymous begint met een moderne voorstelling, waarin Derek Jacobi het publiek in de zaal toespreekt over de vraag of Shakespeare, de man van 37 toneelstukken, 154 sonnetten en andere werken, wel echt bestond. Hij was een acteur in Londen en toen hij op 52 jarige leeftijd in Stratford upon Avon overleed liet hij weinig na, laat staan een manuscript. Na deze inleidding opent hij het doek voor de voorstelling over de duistere machinaties rond de troonsopvolging van Elisabeth in de zestiende eeuw.

De hoofdrol is voor Edward de Vere, de zeventiende graaf van Oxford. In de film zien we, tussen de bedrijven door, stukjes en beetjes van zijn leven. Edward schreef al op jonge leeftijd en werd na de dood van zijn vader opgeleid aan het hof volgens de inzichten van de adviseur van Elisabeth, de puriteinse William Cecil. Deze was wars van kunst en chanteerde Edward om zijn dochter te trouwen nadat hij een spion van William had doodgestoken. Hierdoor hoopte William de troonsopvolging zeker te stellen voor zijn zoon Robert. Edward kreeg echter een verhouding met Elisabeth waaruit, zonder dat Edward dat wist, een zoon werd geboren. Dit was Henry, de latere graaf van Southampton, die samen met een andere onwettige bastaardzoon van Elisabeth een vergeefse greep naar de macht deed. Tenslotte kwam ook Robert Cecil niet op de troon, maar James die Schotland al in zijn bezit had en naast Engeland ook nog Ierland en Wales in handen kreeg.

Het zestiende eeuwse drama begint met een toneelvoorstelling geschreven door Ben Jonson, waar veel publiek op af komt. Vanwege zijn kritiek op de huidige macht wordt hij door William Cecil opgepakt en in de Tower verhoord over zijn verhouding met Edward. De laatste stuurt een toneelstuk naar Elisabeth en krijgt haar warm voor het theater, waardoor Jonson vrij wordt gelaten. Edward sloot een deal met hem om zijn eigen werk onder de naam van Jonson uit te brengen en daarmee het publiek op zijn hand te krijgen. Toen het publiek na een boeiende voorstelling de schrijver wilde zien, was Jonson niet erg happig om zich te tonen en wierp acteur William Shakespeare zich op als degene die het stuk geschreven heeft. Het enthousiaste publiek liet hem zelfs stagediven. De verschillende toneelstukken passeren de revue, waarin Edward de persoonlijke en de machtsverhoudingen blootlegde. Richard de Derde vormt een breekijzer dat het publiek tot politieke verandering moet aanzetten, maar de plannen voor een opstand worden door verraad om zeep geholpen.

Anonymous is nogal fragmentarisch van opzet. De politieke intriges zijn ingewikkeld en af en toe moeilijk te volgen maar tenslotte is er na twee uur toch ook de ontroering die Jonson teweegbrengt als hij aan het sterfbed van Edward zegt dat hij diens werken de meest wonderbaarlijke vond van altijd, the soul of the age en dat zijn ze, nadat Jonson in 1623 de opdracht gaf voor de Verzamelde Werken, nog steeds, al is het onder de naam van William Shakespeare.

Hier de trailer, die begint met de woorden van Derek Jacobi, hier meer informatie op Wikipedia voor degene die alle verbanden wil uitpluizen.