Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 14 februari 2015

Filmrecensie: Prénom Carmen (1983), Jean Luc Godard



Intrigerende en poëtische film met onrustbarende ondertonen

Prénom Carmen is een verhaal over een jonge knappe vrouw die deel uitmaakt van een terroristische groep die een vermogend persoon uit een hotel wil ontvoeren om met het losgeld een film te kunnen financieren, maar zover komt het nooit. Tussendoor heeft Carmen een affaire met de jonge agent Joseph, die de bank bewaakte waar de groep een overval op pleegde. Anders dan deze omschrijving suggereert is Prénom Carmen heel poëtisch met fraaie one liners, plotseling uitstervende geluiden en beelden van de zee die over de rotsbodem glijdt als de halfbewuste geest over de ervaringen. Het mooie aan de film is de speelsheid en het onverwachtse van de gebeurtenissen.

Prénom Carmen begint met een uitspraak van hoofdpersoon Carmen, gespeeld door Maruschka Detmers, dat ze nooit naar college ging maar wel weet dat de wereld niet aan de onschuldigen toebehoort. Dat betekent echter niet dat bang in, zo zegt ze tegen een jongen, die ze later weer zal zien.

De filmbeelden wordt afgewisseld met een repetitie van vier leden van een strijkkwartet die, ter voorbereiding van een concert in het hotel in Parijs waar de ontvoering moet plaatsvinden, in een huiskamer enkele vioolwerken van Beethoven oefenen. Het lijkt alsof de klanken de gemoedsbewegingen van het verhaal beïnvloeden. Van heftiger naar zachter of omgekeerd, naarmate het gemoed van de sensuele en zelfbewuste Carmen daalt of stijgt.  

Filmer Jean Luc Godard neemt zelf ook deel aan Prénom Carmen. Hij zit in een rustoord, werkt daar op de typemachine naast zijn bed met een dikke sigaar in zijn mond, maar zal tot zijn spijt worden ontslagen als zijn temperatuur niet stijgt. Hij krijgt die laatste dag bezoek van zijn lievelingsnichtje Carmen, die hem vraagt of zij in zijn huis aan zee mag omdat ze met een groep vrienden een documentairefilm gaat maken. Oom Jean, zoals hij genoemd wordt, kan niet weigeren. Na de overval op de bank vertrekt Carmen geboeid in een auto met Joseph naar het huis. Tussendoor stoppen ze bij een tankstation, waar de vastgeklonken Carmen samen met Joseph in een urinoir plast onder toeziend oog van een automobilist die een gestolen potje met enige vloeistof met de vinger leeg lepelt.

De aankomst in het lege huis met een taperecorder in de koelkast leidt tot een vrijscène, maar eerst gaat daar enig gepraat aan vooraf en de bekentenis van Carmen dat haar groep een rijk persoon uit een Parijs hotel wil ontvoeren. Nadat de eerste hartstocht is gekoeld wordt Joseph door de politie opgehaald en voor de rechter gebracht, waar Carmen het voor de jongen opneemt. Ze zal een andere baan voor hem regelen maar zover komt het niet.

De groep komt samen in het hotel waar de ontvoering moet plaatsvinden. Godard meldt zich daar ook met zijn assistente, al denkt hij dat er een documentaire opgenomen gaat worden. Tenslotte arriveert ook Carmen met Joseph, maar die wordt door de groep niet getolereerd en daarom breekt Carmen van hem. Om hem van haar af te houden nodigt ze de hotelboy uit bij haar in bed, maar Joseph accepteert dat niet en dwingt Carmen tot seks met hem. De ontvoering mislukt. Door de komst van de politie vloeit er weer veel bloed. Joseph wordt opnieuw ingerekend en Carmen begint tegen de hotelboy over het verschil tussen onschuldigen en schuldigen, waarmee we terug zijn bij het begin. 

Hier de trailer, die begint met de repetitie van het strijkkwartet.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen