Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 4 maart 2015

Filmrecensie: On the waterfront (1954) Elia Kazan



Jonge dokwerker en zus van vermoorde dokwerker hebben elkaar nodig

On the waterfront speelt zich af in de haven van New York waar dagelijks een grote groep dokwerkers zich aanmeldt om te werken. De toewijzing van het werk is in handen van een stel gangsters die daarmee de macht van de vakbond trotseren. Het hoofd van de gangsters, Johnny Friendly, heeft het nodige op zijn kerfstok en alles wordt in het werk gesteld om te zorgen dat dit niet in de openbaarheid komt. Drie moorden zijn hiervan het gevolg.

De eerste moord is op dokwerker Joey. In het begin van de film wordt Terry erop uit gestuurd om Joey in de val te lokken. Net als Terry is Joey een duivenmelker die zijn duiven bovenop een flatgebouw houdt. Terry doet het voorkomen alsof hij een vermiste duif van Joey gevonden heeft en roept hem op naar het dak te komen om het beest te overhandigen. Zijn onbetrouwbaarheid is meteen duidelijk als hij de duif weg los laat in de lucht.

Edie, de knappe zus van Joey is in alle staten als haar broer dood op de grond ligt. Ze is vastbesloten de moordenaar te vinden. De politie komt op Terry af maar die houdt wijselijk zijn mond. De letters d & d, deaf en dumb, zijn een code in de haven. Hij komt in contact met Edie als hij een samenkomst in de kerk bezoekt waar priester Barry, die de haven als zijn werkterrein ziet, het onderscheid tussen goed en fout onderstreept. Een steen door een kerkraam doet de aanwezigen vluchten. Terry neemt Edie mee langs een achteruitgang en de twee praten na. Edie vertelt over een klooster waar ze wordt opgeleid voor lerares. Als ze thuis is, wil ze haar vertrek uitstellen. Haar vader vertrouwt Terry echter niet.

In een mooie scène zoekt Edie Terry op het dak en nodigt hij haar uit samen een biertje te drinken. Terry vertelt over zijn afgebroken carrière als bokser. Zijn levensmotto is terugdoen wat hem wordt aangedaan, terwijl Edie juist de christelijke gedachte is toegedaan. De twee beseffen dat ze elkaars hulp goed kunnen gebruiken. Als ze vervolgens op een bruiloft die in een andere zaal bezig is, gaan dansen, wordt Terry weggeroepen door een gangster nog voor ze elkaar kunnen kussen. Als Edie hoort dat Terry moet voorkomen vlucht ze weg.

De tweede moord vindt plaats in een schip waar men kisten whisky lost. Dungan is het slachtoffer. Priester Barry daalt af in de ruim van het schip om de arbeiders toe te spreken. Hoewel hij door de gangsters wordt besmeurd, laat hij niet los.

Als Edie en Terry elkaar gekust hebben op het dak, wil Terry het advies van Barry over zijn opstelling. Hij belooft de priester om Edie te vertellen dat zijn broer Charlie voor de gangsters werkt. Voordat hij daartoe komt, wordt hij door Charlie meegenomen in een taxi. Charlie wil dat Terry ook voor de gangsters gaat werken, zelfs met het pistool op de borst van zijn broer, maar Terry laat zich niet chanteren, waarop Charlie het opgeeft en hem het pistool overhandigt dat hij nog wel eens nodig zou kunnen hebben.

Terry gaat naar Edie die hem niet wil binnenlaten. Hij forceert haar deur en overweldigt haar, iets dat tegenwoordig niet meer zou kunnen. Als Edie ontdooit, wordt Terry wegggeroepen. Zijn broer is in gevaar. Hij gaat, gevolgd door Edie, op zoek naar zijn broer en vindt hem opgehangen in een stal. Edie wil samen met hun vluchten, maar Terrry wil wraak. Nadat Friendly hem in de rechtszaal heeft bedreigd, komt het tot een ernstige confrontatie tussen de twee.  

Het spel van Marlon Brando als de onderkoelde maar net zo gevoelige dokwerker in zijn geruite jack maakt On the waterfront een lust voor het oog. De blonde Edie steekt prachtig af tegen al die donkere arbeiders. Verder sluit de muziek van Leonard Berstein mooi aan bij de vele gevoelens in de film.  

Hier de trailer op Dailymotion met een mooie promotie aan het begin.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen