Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 13 maart 2015

Filmrecensie: Une affaire de femmes (1988), Claude Chabrol






Franse huisvrouw raakt steeds verder van het morele pad

Marie Latour, een dertigjarige vrouw, woont met haar twee kinderen Pierrot en Mouche in een armoedige buurt in een stadje in Normandië. Het is 1941. Haar man Paul is naar de oorlog. Het gezin heeft het niet breed. Om de dagelijkse zorgen te ontvluchten gaat Marie af en toe met haar vriendin Rachelle op café. Lang mogen ze daar niet blijven vanwege de avondklok. Zingend zwalken de vrouwen over straat. Marie zou zo graag zangeres worden.

Als ze de volgende ochtend naar haar buurvrouw Ginette gaat om haar koffiemolen op te halen, ziet ze die in een mosterdbad om een miskraam op te wekken. Uit medelijden besluit Marie Ginette te helpen.

Als ze hoort dat Rachelle is afgevoerd vanwege haar joodse achtergrond is ze heel verdrietig, maar het leven gaat door. Met haar kinderen rooit ze voor wat geld aardappelen bij een boer. Als ze weer thuis zijn, blijkt Paul terug. Afgekeurd vanwege stress. De sfeer tussen de twee is ijzig. Ginette geeft Marie een koffergrammofoon vanwege bewezen diensten. Als Paul daar meer over wil weten, antwoordt Marie vaag dat het om vrouwendiensten gaat.

De abortus is het begin van de verdere morele verval van Marie. Bij de kapster ontmoet ze prostituée Lulu en licht haar in over haar diensten. De verhouding met Paul verbetert na een verhuizing naar een rustiger buurt. Marie krijgt de nodige klanten via Lulu en biedt haar een peeskamertje aan in hun nieuwe woning. De welstand neemt daardoor toe. Paul denkt er het zijne van, maar laat het zo. Al gauw neemt de spanning tussen de twee weer toe. Paul heeft zijn ontslag gekregen vanwege zijn zwakke gezondheid en knutselt wat thuis. Marie vertelt hem heel hard dat ze niet van hem houdt. Ze krijgt een affaire met Lucien een kraandrijver die hand en spandiensten voor de Duitsers verricht.

Er komt een kink in de kabel als ze een schoonzus van een geaborteerde vrouw op bezoek krijgt die vertelt dat de vrouw is overleden en dat haar man daarop voor de trein gesprongen is. De schoonzus neemt de zorg op zich voor de zes weeskinderen. Marie komt daardoor echter niet bij zinnen. Ze ruikt het grote geld en verhuurt nog een zolderkamertje aan een andere prostituée. Ze regelt via Lucien een baantje voor Paul in de haven en vraagt haar huishoudster of die niet af en toe met Paul naar bed wil. Als Paul hier hoogte van krijgt, is voor hem de maat vol en geeft hij Marie aan bij de politie. Omat de regering een daad wil stellen wordt Marie op 30 juli 1943 onthoofd.   

De kinderen zijn vooral de dupe. De gevoelige Pierrot die in het begin van de film een grappig klotje draagt en zijn jongere zusje Mouche. Al na de terugkomst van hun vader lijden ze onder de ruzies tussen hun ouders. De wereld is voor hen vreemder dan het spiegelland voor Alice in Alice in Wonderland, zegt de verteller die heel af en toe van zich laat horen. Aan het eind van de film wordt clementie gevraagd met de kinderen van veroordeelden.

Une affaire de femmes is gebaseerd op het leven van Marie-Louise Girard en opgedragen aan iedereen die in de film heeft meegespeeld. Dat is op de eerste plaats Isabel Huppert, die weer een klasse rol speelt met veel verschillende, maar vooral amorele kanten.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen