Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 14 augustus 2015

Sexy money (2014), documentaire van Karin Junger



Moderne slaven pogen een uitweg te vinden uit hun armoedige leven

De muzikale documentaire Sexy money van Karin Junger over Nigeriaanse vrouwen die slachtoffer werden van de Europese seksindustrie, is niet bij voorbaat een vrolijke bedoening. De liedjes die gezongen worden door rappende vrouwen in de branding en de inmiddels zeer populaire singersongwriter Nneka, zijn een weerslag van de tragiek die de vrouwen in het verleden, afhankelijk als ze waren van onbarmhartige mensenhandelaars, rücksichtloze pooiers, veel geld eisende madames en teveel vragende klanten, hebben meegemaakt. Samen zingen biedt ze een uitlaatklep voor alle bedrog en leed dat hen is overkomen. Helaas biedt dit nog geen oplossing voor alle problemen. De hang naar prostitutie om aan geld te komen is groot.

Junger is naar de sloppenwijken van Lagos gereisd, sprak met zes vrouwen en heeft haar aandacht vooral op twee vrouwen gericht, Janet en Laura, die symbool staan voor vele andere seksegenoten die in de verleiding zijn om uit hun miserabele bestaan te ontsnappen door in Europa veel geld te gaan verdienen. De getuigenissen van vrouwen over hun leed zijn zwart wit en komen gedurende de documentaire regelmatig aan de orde. Daarin komt het bedrog naar voren dat Europa wordt voorgesteld als een paradijs, waarin het geld tot de hemel reikt.

Janet getuigt van de eed die ze moest afleggen om te zwijgen over haar reis naar Europa en de mensen voor wie ze werkte. Haar familie wist ook nergens van. Ze heeft een dochter Sofia die naar school gaat en zelf werkt ze mee aan het project The lady mechanic dat door de Nigeriaanse overheid is opgestart om vrouwen een kans te geven een betere toekomst op te bouwen. Na een gratis opleiding van drie jaar moeten gediplomeerde vrouwen een baan kunnen vinden als monteur. Janet vertelt Karin over de droom die ze over het project had. Het diploma geeft niet meteen recht op een baan en als men die vindt valt de betaling tegen. Omdat de school van Sofia veel geld kost, vraagt Janet opslag maar de directie is onverbiddelijk. Een andere vrouw probeert het daarom in de filmindustrie. Ze doet auditie bij een rijke gevierde actrice die niet negatief is over haar verrichtingen, maar verder weinig voor haar kan doen. Inmiddels is Sofia door Ghanees vriendje zwanger gemaakt, hetgeen niet naar de zin van Janet is, die vreest dat zij straks net als zijzelf in moeilijke omstandigheden zal leven. Ze dringt aan op een abortus. Vanwege de zorgen over Sofia is Janet een week niet op haar werk verschenen.

Laura, die de woorden Sexy money boven haar borst heeft gegraveerd gaat na de opleiding bij The lady mechanic in Lagos gaat ze terug naar haar geboortestreek om daar een opleiding voor vrouwen te starten. Ze heeft daartoe een gesprek met de gouverneur die haar steunt en haar als een rolmodel ziet. De bedrijfsleider zegt dat ze moet wachten tot alles klaar is om met de garage te beginnen, maar als ze hem een paar weken later weer spreekt blijkt een andere man aan de touwtjes te trekken. Een gesprek hierover levert niets op. Geld voor een ander project is er niet en de man die de garage al leidt wil niet opstappen. Laura vertrekt weer naar Lagos.

De drang voor vrouwen om meer weer naar Europa te gaan is groot. De wanhoop over hun lot zingen ze van zich af in een bouwvallige met golfplaten gebouwde kerk. Please stay, zingen ze, maar of dat genoeg is is de vraag.    

Karin Junger tekende eerder voor God is my co pilot uit 2000, een documentaire in het kader van de serie De tien geboden.

Hier de trailer van Sexy money, die begint met de getuigenis van Janet in zwart wit.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten