Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 12 februari 2017

Theaterrecensie: Casino Royale 2.0, Suver Nuver, Toneelschuur, 11 februari 2017


Ontwikkeling theatergroep toont maatschappelijk onrecht aan

Halverwege de voorstelling Casino Royale 2.0 zegt Peer van den Berg nogal plompverloren dat ze na acht jaar weer samen op het podium staan. Deze mededeling die hij tijdens een scène uit de voorstelling Risk (1995) doet en ook nog eens herhaalt, klinkt wrang tegen de achtergrond van de reden van samenkomst. Het is de crisis die maakt dat ze noodgedwongen hun oude stiel oppakten.

Het thema wordt prachtig verbeeld door de drie acteurs die, na een optreden van technicus Joop van Brakel als arme straatmuzikant en een boeiende inleiding van Dette Glashouwer over pensioenzaken, in pampers uit grote dozen komen. Henk en Peer liggen naast elkaar en hijsen zich op aan hun respectievelijke wandelstokken en looprek. Nadat Peer ook Dette heeft wakker gemaakt met een tik van zijn stok op haar doos, doen ze een fraaie act samen, waarbij Dette opvallend vaak met haar neus in de luiers van de mannen terecht komt.

De boventiteling geeft aan waar het allemaal om gaat. Na de liberalisering in de jaren negentig is, op een kleine bovenlaag na, iedereen er armer op is geworden. Suver Nuver werd zelf getroffen door de intrekking van de subsidie en laten in Casino Royale 2.0 nog eens zien hoe de ontwikkeling van hun gezelschap geweest is. Ze begonnen als mimespelers in een repetitieruimte in de Bijlmer en traden op met behoud van uitkering. Over geldzaken maakten ze zich nooit zorgen. De overheid was nog een betrouwbare vader die zijn kinderen niet in de steek zou laten.

Dat werd anders in de jaren toen de trio Van Agt, Reagan en Thatcher op het toneel verschenen, gevolgd door hun opvolgers, fraai verbeeld door foto’s van deze negen politici voor hun gezicht te houden. De deregulering zorgde er niet voor dat mensen vrijer werden, maar gaf, net zoals Trump nu weer doet, alle ruimte aan het kapitaal om hun gang te gaan, met het idee dat daarmee het geluk van de mensheid ook wel gediend zou zijn. Suver Nuver hield zich, net als de Russen na de afschaffing van het communisme, vooral bezig met orgiastische feesten en kon niet vermoeden dat ze, zoals prachtig verbeeld door Henk, later als ex- subsidie slurpers tentoon werden gesteld.

De sketches zijn als vanouds, met een acrobatische plasseksscène uit de voorstelling Popla (2000) als hoogtepunt. Helaas is de sleutelscène waarin de groep op een ouderwetse manier fulmineert tegen uitbuiting en armoede de minste. Het zingen van de Internationale roept geen ontroering meer op, de protestsongs van Bob Dylan en anderen wekken niet meer op tot verzet. Het blijft daarmee, ondanks de aandoenlijke manier waarop Suver Nuver de knuppel in het hoenderhok gooit, de vraag hoe het systeem te veranderen waarin we, zoals Glashouwer in haar latere praatje schetste, met zijn allen tot onze nek in vastzitten.

Wellicht zorgt het door Suver Nuver geschetste toekomstbeeld in 2041 waarin de mensheid eindelijk wat wijzer en vreedzamer is geworden, ervoor dat we de investering in elkaar als richtlijn kunnen gebruiken. De energie van Suver Nuver zorgt er in ieder geval voor dat we het, met hun troostrijke boodschap in ons achterhoofd, weer even uithouden, maar het liefst zie ik ze jaarlijks terugkomen om de boodschap 2.0 te vernieuwen.   

Hier meer informatie over Casino Royale 2.0 in de eindregie van Moniek Merkx op de site van Dette Glashouwer, hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen