Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 22 maart 2017

Terug naar de Satellite Queens, Tegenlicht, 19 maart 2017


Jonge moslimgeneratie heeft opvoedende kracht

Regisseuse Bregtje van der Haak maakte tien jaar geleden al eens de uitzending Satellite Queens waarin ze een kijkje nam bij de taboedoorbrekende talkshow Kalaam Nawael, dat Vrouwenpraat betekent, dat dan al vijf jaar lang door vier knappe jonge moslima’s vanuit een studio in Libanon wekelijks gepresenteerd wordt en dat door onderwerpen als homoseksualiteit en seks voor het huwelijk veel aandacht trekt in de hele Arabische wereld. Van de Libanese Rania, de Egyptische Fawzia, de Palestijnse Fahra en de Soedi Arabische Muna (zie foto) is alleen de laatste nog over. Ze presenteert het programma inmiddels met de progressieve Nadia uit Koeweit, maar ze kunnen het goed vinden met elkaar. Muna zegt dat Nadia weer een ander soort vrouw vertegenwoordigt die vrijer is dan zijzelf.

Van der Haak gaat met de gescheiden Muna mee naar haar woonplaats Riyad, waar zij met haar twee geëmancipeerde dochters woont. Ze kreeg een intellectuele opvoeding en was verrast dat haar vader eens op een scherm in de studio vertelde dat hij trots was op zijn dochter. Muna vertelt dat vroeger iedere vrouw een mannelijke voogd had, maar dat dit inmiddels alleen nog geldt rond het huwelijk en het reizen. In de openbare ruimte wordt Muna overal herkend en met bewondering aangesproken. De scheiding was volgens Muna moeilijk maar het is beter zonder vernedering te leven. Ze meent dat mensen zich sterker voelen met de Arabische Lente in het achterhoofd. Ook mannen zijn erdoor veranderd. Tegenwoordig komen ze ook alleen in winkels. Overal maakt men selfies. Dat kan zolang men de privacy van anderen maar niet schaadt. Ze heeft een leesclub in haar huis waarin men praat over de maatschappij. Binnen is de vrouw veilig, buiten is ze in haar vrijheid beperkt. De club praat over de voor- en nadelen van het verbod om zelf auto te rijden. De dochter van Muna wil dat toch heel graag.

Nadia, die net als de financier van het programma uit Koeweit komt, heeft een toneelopleiding gedaan. Ze voelt zich een trotse moslim, al praktiseert ze haar geloof niet. Ze wordt wel eens bekritiseerd over haar vrije opvattingen, bijvoorbeeld toen ze in de studio op een aanstekelijk muzieknummer ging dansen. Ze vertelt dat er tegenwoordig openlijk kritiek kan worden geuit op het koningshuis in Koeweit. De nieuwe generatie is veel bewuster door de invloed van de smartphone. Daarmee is men de oudere generatie vooruit. Volgens Nadia kan een jongere generatie een opvoedende waarde hebben. Ze wil graag dat mannen ook een feministische overtuiging krijgen.  

De vrouwen zijn het er beiden over eens dat zweepslagen tegen een jong meisje, een onderwerp in de talkshow, niet kunnen. Ze menen dat dit in de toekomst zal veranderen. Beiden vinden ook de westerse democratie niet nastrevenswaardig. Trump heeft dit alleen maar bevestigd. De vele vluchtelingen in Beiroet en de angst voor aanslagen hebben een invloed op het programma. In de studio wordt gediscussieerd over de verhouding tussen armoede en terrorisme. Muna gaat naar een vluchtelingenkamp buiten Libanon en filmt daar het werk van hulporganisaties. Aandacht op sociale media genereert hopelijk steun, onder andere van de VN. Na de komst van IS wilde ze de terreur het liefst negeren. Ze wil nog steeds de hoop uitstralen dat het allemaal anders kan. Ze stelt zich voor dat de wereld in een dip zit en dat het straks weer beter gaat. Het feit dat zeventig procent van de bevolking in Saoedi Arabië jonger is dan vijfentwintig jaar helpt haar in haar hoop.  

Hier de uitzending Satellite Queens, hier meer informatie over de huidige uitzending. Vanavond napraten over de uitzending met Van der Haak en anderen in Pakhuis de Zwijger, onder andere over de vraag waar de emanciperende Nederlandse moslima’s blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen