zondag 9 juli 2017

Filmrecensie: The machinist (2004), Brad Anderson

Kwellingen van een machinebankwerker zijn van hallucinerende kwaliteit

Brad Anderson maakte in 2008 de sympathieke film Transsiberian, waarin de levens van een viertal jonge Amerikanen tijdens een reis met de Transsiberië expres steeds meer met elkaar vervlochten raken. Vier jaar daarvoor tekende Anderson voor The machinist een andere film met veel spanning.

De graatmagere hoofdpersoon Trevor Reznik, een mooie rol van Christian Bale, werkt als een machinebankwerker in een fabriek, leeft een nogal eenzaam leven en wordt al een jaar lang geteisterd door slapeloosheid. In het begin van de film valt hij in slaap voor de televisie terwijl de roman De idioot van Dostojevski tussen zijn benen door glijdt en op de grond valt. Hij wordt op de been geholpen door zijn vriendinnen Stevie, een prostituée die het goed met hem voor heeft, en Maria een serveerster op de luchthaven die altijd een gesprekje met hem aanknoopt.

The machinist opent met een bizarre scène waarin de bebloede Trevor een lijk in een tapijt rolt en dat meeneemt naar de rivier. Als hij het daar wil dumpen wordt hij met een zaklamp beschenen en gevraagd wie hij is. De scène komt aan het eind van de film nog een keer uitgebreider terug.

Daartussendoor ontspint zich een vervreemdend verhaal over hetgeen Trevor in een jaar tijd meemaakt. Post it velletjes met een woord van zes letters eindigend op de letters ER op zijn koelkast wekken zijn verontrusting, Hij gaat naar zijn huisbazin om te vragen of ze gezien heeft of iemand zijn appartement is binnengedrongen maar de mevrouw weet van niets.

Op zijn werk heeft Trevor een gespannen relatie met zijn chef Tucker, wiens naam op de post-it velletjes zou passen en ook met zijn collega’s. Als hij op een keer gevraagd wordt om zijn collega Miller te helpen, een naam die ook op de plaats van de ontbrekende letters zou passen, veroorzaakt hij een ongeluk. De aanleiding daartoe vormt een onachtzaamheid, veroorzaakt omdat Trevor afgeleid werd door de nieuwe booglasser Ivan, die een gebaar maakte van het doorsnijden van de keel.

Trevor probeert zijn onrust te stelpen bij Stevie en Maria, die een zoontje heeft, Nicholas geheten. De laatste vraagt hem op moederdag mee naar de kermis. Zonder dat Maria het weet, gaat Trevor met de jongen spookhuis Route 666 in. Hij schrikt zich dood als blijkt dat de jongen flauwvalt. De moeder neemt Trevor niets kwalijk. Ze had hem moeten vertellen dat Nicholas last had van epilepsie.

Trevor komt niet meer van Ivan af. Zijn pogingen om het raadsel op te lossen, stuiten op steeds meer problemen. Pas op het eind wordt de sluier door Anderson opgelicht. Daarvoor heeft de kijker toch anderhalf in grote spanning gezeten over de kwellingen van de machinebankwerker. Een van de fraaiste scènes speelt zich af in het huis van Maria als hij naar de keuken gaat om een wijntje voor haar in te schenken en daar dezelfde handschrift ziet als bij hem op de galgjes staan. Dit soort verbanden zijn bijna hallucinerend van aard. ij

Het script werd geschreven door Scott Kosar, toen die net van de filmacademie kwam. Hij probeerde het sinistere verhaal ergens aan de man te brengen. Omdat het niet lukte om Amerikaanse producenten te vinden, werd de film geproduceerd door twee Spanjaarden. De locaties zijn voornamelijk gefilmd in Barcelona en ook in Andorra.
t

Hier de trailer van The machinist, hier mijn bespreking van Transsiberian.