donderdag 20 juli 2017

Filmrecensie: Me and you and everyone we know (2005), Miranda July

Bijzonder portret van onzekere mensen in het moderne leven

Omdat ik graag een bespreking van de film Me and you and everyone we know tussen al mijn andere films wilde hebben, keek ik opnieuw naar deze bijzondere film van het multi-talent Miranda July (Barre, Vermont, 1974). Me and you and everyone we know onderscheidt zich van veel andere films vanwege de originaliteit van het verhaal en de verrassende scènes. De film is gedurfd en openhartig en de muziek eronder net zo eigenzinnig als de personages, zeker die van Christine Jesperson die door Miranda July zelf gespeeld wordt.

Net als July is Jesperson een multi-talent. Ze rijdt in een taxi voor ouderen en is video kunstenaar. Daarnaast is ze wanhopig op zoek naar de grote liefde in haar leven. Die dient zich aan als ze met de oudere Michael een schoenenzaak bezoekt, waarin Richard Swersey werkt. Jesperson kan hem niet meer uit haar hoofd zetten.

Regelmatig schakelt July naar het huis van Swersey die twee zonen heeft, Peter van veertien en Robbie van zeven die de wereld vooral via internet ontdekken, hoewel Peter door twee vrijgevochten meisjes uit zijn klas voor een seksueel experiment wordt gebruikt. Dat heeft te maken met een verleidelijk contact dat ze met een werkende man gemaakt hebben. De scène op zich waarin de meisjes doen alsof ze achttien zijn en met elkaar kussen om de man helemaal wild van opwinding te maken, spreekt tot de verbeelding, net als de scène waarin Jesperson een auto ziet met een vis in een plastic zakje op het dak als ze met Michael terug naar huis rijdt.

De relatie tussen Jesperson en Swersey ontwikkelt zich langzaam maar onontkoombaar. Jesperson wil van geen wijken weten. Op een dag loopt ze samen met Swersey terug naar hun auto’s en doen alsof de weg een tijdpad van een relatie aangeeft, hetgeen zeer origineel is. Helaas komt Jesperson niet erg aan de bak wat betreft haar videoperformances. Nancy Herrington, die haar werk beoordeelt raadt haar, terwijl ze samen in de lift van het bureau staan, zelfs aan om de video op te sturen, want als ze die aanneemt zou die weg kunnen raken.

Ook Robbie komt in een vreemd parket terecht na enige chatactiviteit, waarbij hij in eerste instantie geholpen werd door Peter. Met zijn verhalen over poepseks verovert hij het hart van een vrouw die met hem wil kennismaken in het park. Dat blijkt Nancy Herrington te zijn. Als ze daar op een bankje zit, wordt ze eerst afgeleid door de werkende man die daar tai-chi oefeningen doet, tot ze door krijgt dat de kleine jongen naast haar degene is met wie ze heeft afgesproken. Na een kus op de wang gaat ze ervandoor. Ze legt contact met Jesperson die zich op de video te buiten is gegaan aan gekkigheid omdat ze dacht dat de redactrice toch de hele band niet zou afkijken.

Ook de onzekerheid van Swersey mag er zijn. Een man alleen met twee opgroeiende zoons heeft het niet gemakkelijk in het computertijdperk. Hij steekt zijn hand in de fik om de aandacht van zijn zoons te trekken, maar heeft de verkeerde vloeistof gebruikt. Alles bij elkaar is Me and you and everyone we know een dijk van een film over het moderne leven waarin iedereen zich zo goed mogelijk op de been probeert te houden.