Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 30 augustus 2017

`Filmrecensie: Kings of devil’s island (2010), Marius Holst


Fraai verfilmde opstand van delinquente jongeren op een gevangeniseiland

De film Kings of devil’s island die in het Noors Kongen av Bastoy heet, gaat over gebeurtenissen die in 1915 in het heropvoedingsinstituut op het in het Oslo fjord gelegen eiland Bastoy hebben plaatsgevonden. De jongeren tussen de elf en de achttien die daar naar toe werden gebracht, werden in het instituut dat van 1900 tot 1953 bestond aan het werk gezet alsof het strafkampgevangenen waren. De archiefbeelden op het eind van de film illustreren dit.

De harde sfeer wordt meteen duidelijk bij de aankomst van Erling en Ivar in het instituut. Ze gaan naar de kapper, krijgen dezelfd kleren en een nummer, respectievelijk C19 en C5, dat correspondeert met de afdeling waar ze werden ondergebracht. Terwijl Erling, die harpoenist was en op walvissen jaagde, heeft Ivar een gevoeliger aard. Hij blijkt dan ook het slachtoffer van huisvader Brathen te worden die hem seksueel misbruikt in de wasserij.

Astrid, de vrouw van de directeur is meteen al niet blij met de komst van de ruwe zeebonk Erling die vastbesloten is zijn tijd daar niet uit te zitten en voortijdig te vluchten. Meteen in het begin van de film neemt hij al een kijkje bij het botenhuis. Daarop volgt meteen slaag op zijn handen. Als hij tijdens het appel de huisvader bekritiseert vanwege het drinken van brandewijn, moet hij buiten gaan stenen sjouwen. De directeur neemt een kijkje als hij een hele stapel overgebracht heeft en zegt hem dat hij die weer terug kan brengen.

Analfabeet Erling sluit vriendschap met afdelingsleider Olav (C1) die al bijna ontslagen wordt en hem een brief van zijn vriendin voorleest en een persoonlijk meegemaakte gebeurtenis met een walvis op zee, die pas na een lange dag bezweek, op papier zet. Tijdens werkzaamheden in het bos steelt Erling een zaag waarmee hij zich in de nacht toegang tot het botenhuis weet te verschaffen. Ivar komt achter hem aan en vraagt of hij mee mag, maar daar heeft Erling geen zin in, waarop Ivar zijn vlucht verraad aan Brathen. De poging om Erling te pakken lukt niet, maar Ivar is wel de gebeten hond op de afdeling.

Als Erling vanaf de wal weer teruggebracht is, kaart hij het misbruik van Ivar door Brathen bij de directeur aan. De man probeert het probleem zo veel mogelijk te ontkennen, maar kan er niet meer onderuit als Ivar zichzelf met stenen verzwaard in zee ombrengt. Hij stuurt daarom Brathen de laan uit. Een commissie komt langs om de dood te onderzoeken, die volgens de directeur uit zwakte van Ivar zelf is voortgekomen. Olav heeft een kei op zak met behulp waarvan Ivar zich van het leven beroofde, maar houdt zich in die aan de commissie te tonen, die zonder veel kritiek het eiland weer verlaat, maar wel gezelschap krijgt van Astrid.

Als Olav daadwerkelijk met ontslag gaat komt hij Brathen weer tegen die weer aangenomen is door de directeur. De kaakslag die Olav aan Brathen uitdeelt luidt een periode in waarin Olav en Erling in een isoleercel terecht komen, maar inmiddels is de toestand al zodanig op een kookpunt gekomen dat een verdere escalatie niet kan uitblijven. De vriendschap tussen Olav en Erling wordt prachtig in beeld gebracht tijdens hun vluchtpoging over het ijs. Olav kan nog net over een vaargeul heen glijden, maar de zwaardere Erling moet een poging om eruit te komen met de dood bekopen, al blijft Olav verwoedde pogingen doen om Erling te redden. De associatie met de verzwakte walvis uit het verhaal van Erling vormt een bitter einde van deze tragedie.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen