Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 21 augustus 2017

Filmrecensie: Tussen 10 en 12 (2014), Peter Hoogendoorn


Reacties op slecht nieuws met veel aandacht in beeld gebracht

Tussen tien uur en twaalf uur in de ochtend kan veel gebeuren, ook al speelt zich dat allemaal in het kleine, namelijk de familiekring, af. Het debuut van Peter Hoogendoorn laat dit zien aandacht voor stil spel en met mooie details. Helaas ontbreekt een twist op het eind, waardoor al het moois toch de nek wordt omgedraaid.

Tussen 10 en 12 begint heel fraai met een scène tussen twee agenten in een politieauto. De man (Nasrdin Dchar) schilt een mandarijntje en vraagt de vrouw aan het stuur of ze een partje wil. Daaruit spreekt een open Hollandse sfeer en vooral rust die nieuwsgierig maakt naar het vervolg. Ze gaan er niet opeens na een oproep door met gierende banden, maar, zo zien we later, bellen aan bij het huis van Gerard en Irina die zelf niet thuis zijn, maar wel hun zoon Mike en diens vriendin Katja om de dood van Merel ,de zus van Mike te komen melden. Mike reageert agressief en Katja probeert de schade zoveel mogelijk te beperken.

Daarop gaan ze met z’n vieren naar de vader van Merel, die monteur is bij een busbedrijf. De scène waarin hij geïntroduceerd wordt is net zo mooi als de eerdere introductie van Mike en Katja. Gerard draait mopperend een stoel aan voor een chauffeur en belt met zijn vrouw die bij de kapper zit. Hij luncht met een collega die een Turkse achtergrond lijkt te hebben als de politiewagen arriveert om hem het slechte nieuws te brengen. Zijn zoon Mike is degene die zijn vader inlicht in een rustig magazijn. Alweer wordt duidelijk in beeld gebracht hoe iemand reageert op een akelige boodschap.

Daarna volgt de reis naar de moeder. Katja biedt zich aan om de kapsalon in te gaan. Ze kijkt rond maar vindt Irina niet en is niet zo assertief om te zeggen waar ze voor komt. Pas op het eind hoort ze dat Irina weggeroepen is naar haar werk bij een postorderbedrijf.

Daar gaat de auto weer. Ditmaal gaat Gerard zelf de hal in waar Irina werkt. Hij omarmt haar en fluistert het slechte nieuws in haar oor, maar Irina werpt totaal overstuur de pakketten naar haar man toe. Ze neemt wat later plaats in de auto en kalmeert als de mannelijke agent haar vertelt dat het lichaam van haar dochter nog in het ziekenhuis in Charleroi is en nog niet vrijgegeven. Tijdens een rit door een tunnel zien we het gezin in het halfdonker. Eenmaal bij hun woning gekomen worden handen geschud en verdwijnt iedereen. Katja blijft achter en loopt naar de bushalte, waar ze neer zit en huilt. De gitaarmuziek neemt de stilte over en daarmee zijn we aan het einde van deze episode gekomen.

De korte film Tussen 10 en 12 is ondanks het teleurstellende einde een veelbelovend debuut. Vooral de durf om stiltes te laten vallen en de karakteristieke details zoals het mandarijntje in de politieauto maken benieuwd naar het volgende project van Van Hoogendoorn. 

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen