Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 4 maart 2018

Filmrecensie: Lemon tree (2009), Eran Riklis


Machtsconflict tussen Israëlische leger en eigenaresse citroenboomgaard

De film Lemon tree ofwel Etz Limon van de Israëlische regisseur Eran Riklis (1954) vertelt het verhaal van een Palestijnse Salma Zidane die na de dood van haar man een citroenplantage overeind probeert te houden, maar daarin tegengewerkt wordt door de verhuizing van Navon, de rechtse minister van Defensie, in een woning pal naast de boomgaard. Vanwege de dreiging van terroristische aanvallen in het gebied dat dicht bij de grens met Jordanië ligt, dient de boomgaard te worden afgebroken, maar Salma is hard van plan om daar een stokje voor te steken.

De eerste beelden zijn van Salma die citroenen snijdt en die inmaakt met pepers en kruiden. Het drankje dat daaruit resulteert wordt met veel smaak opgedronken door iedereen die haar bezoekt, al zijn dat er niet veel, want haar zoon Nasser werkt in New York en haar dochter Leila is getrouwd en woont elders. De meeste tijd is Salma aan het werk in gezelschap van de oude Abou die bij het bedrijf hoort dat hij vanaf zijn kinderjaren al kent.

De rust wordt verstoord als Salma op een dag veel lawaai in de boomgaard hoort. Ze ziet dat er een wachthuisje in haar tuin wordt neergezet, dat ervoor moet zorgen dat de nieuwe buurman en zijn vrouw Mira ongestoord in hun huis kunnen wonen. Daartoe neemt een soldaat in de wachttoren plaats, die altijd bezig is met een cursus die hem moet kwalificeren voor een verdere loopbaan in het leger. De jongen bedoeld het niet slecht maar wordt vaak teruggefloten door de veiligheidsfunctionaris Gilad die de gang van zaken nauw in de gaten houdt en ervoor pleit om de boomgaard te laten weghalen.

Een brief waarin dat voornemen wordt bekend gemaakt kan door Salma niet worden gelezen omdat ze geen Hebreeuws kan lezen en daarom vraagt ze een kennis van haar die in een mannencafé zit om de brief te vertalen. De man geeft haar weinig kans tegen de macht van het leger, die al een omheining om de boomgaard heeft aangebracht, maar Salma zet door en zoekt contact met advocaat Ziad die in Moskou gewoond heeft, daar een dochtertje heeft en sinds enige tijd terug is in het Midden Oosten. Ziad heeft meteen sympathie voor Salma en wil haar graag helpen, maar het proces loopt uit op een nederlaag. Salma is echter vastbesloten om door te zetten en laat de zaak voorkomen in het Hooggerechtshof in Jeruzalem.

Mira krijgt in de tussentijd steeds meer interesse in haar onverzettelijke Palestijnse buurvrouw, die over de omheining klimt om haar citroenen zo goed mogelijk als dat gaat te beschermen. Omdat ze citroenen nodig heeft om een house warming feest te geven, laat ze die plukken op het terrein van Salma die daarop in woede ontsteekt en de citroenen richting het huis van haar buren gooit. Mira gaat op een dag na een aanslag op Salma die in scène gezet is om haar angst aan te jagen naar haar toe maar wordt helaas door Gilad gezien en teruggestuurd naar huis. De zaak krijgt echter wereldwijde aandacht en zelfs Nasser in New York ziet zijn moeder op de televisie. De verhouding tussen Navon en Mira leidt daardoor schipbreuk en ook Salma krijgt uiteindelijk niet wat ze wil, waarmee Riklis lijkt te zeggen dat mensen toch beter gewoon met elkaar in gesprek kunnen gaan.   

Hoofdrolspeelster Hiam Abbass (Nazareth, 1960) heeft al een lange staat van dienst als actrice, waaronder die van Mouna in The visitor (2007) en regisseerde ook een aantal (korte) films. Eran Riklis maakte eerder onder andere The Syrian bride (2004), waarin ook Abbass meespeelde.

Hier de trailer van Lemon tree, hier mijn bespreking van The visitor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten