Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 1 maart 2018

Recensie: Abdoel en Akil (2017), Yolanda Entius


Onschuld van tieners leidt tot een schram in hun ontwikkeling

De laatste roman van Yolanda Entius gaat over een tweetal Noord-Afrikanen in Zuid Frankrijk die nogal wat teweeg brengen in de harten van twee jonge Nederlandse meisjes, Nola en Doris. Dat laatste is niet positief bedoeld. Abdoel en Akil krijgen hen zo ver om hen te bezitten onder het mom van een bezoekje aan een kasteel, terwijl zij op zoek zijn naar hun vriendin Gaby die met haar nieuwe vriend André alvast vooruit is gegaan om druiven te plukken. De meisjes zijn zeventien en staan nog onschuldig in het leven. Het zou getuigen van racisme, zegt Nola later, om hen zo’n aanbod te weigeren.

De ontmoeting met André in augustus 1978, waarmee de roman begint, is beeldend beschreven. De onschuld wordt vooral door Nola die het leeuwendeel van de roman voor haar rekening neemt, breed uitgemeten. Met rugzakken op lopen de drie in de hitte langs de Ouvèze, als Nola een man hoort fluiten. Hij blijkt André te heten en een Hollandse levensgenieter te zijn die hen inpalmt. Hij krijgt hen zo ver dat ze liever daar in de natuur kamperen dan op een camping, neemt naaktfoto’s van ze en neemt Gaby een paar dagen later in zijn Renault met hem mee verder de Provence in.
Voor het eerst van haar leven sliep Nola, verstopt achter wat struiken, onder de blote hemel. Ze at tomaten met zout, knapperig brood en olijven, en liet zich meevoeren door de rivier die haar aan land gooide waar het haar behaagde. e proefde van de eeuwigheid, de grenzeloosheid; ze was gelukkig. De wereld was haar thuis.’

Eindelijk vrijheid na het harnas van de examens. Dat die niet lang zal duren, ligt in de lijn der verwachting. Een week nadat André en Gaby vertrokken zijn, gaan Nola en Doris naar hen op zoek en komen met een onduidelijk briefje van Gaby aan in een plaats met een café waar de mannen stilvallen en de Tunesiërs Abdoel en Akil hun kans schoon zien. Onder het mom van een bezoek aan het kasteel wordt Nola door Abdoel verkracht en Doris door de impotente Akil aangerand. Hoewel Nola tegenover Abdoel belooft dat ze haar mond zal houden, gaat ze later toch in op het advies van André om de politie in te lichten, hetgeen er toe leidt dat de twee Tunesiërs voor meerdere jaren achter slot en grendel belanden.

Voor we over dat laatste horen, lezen we over de verdere, nogal moeizame relaties die Nola in later jaren aanknoopt. Haar leven heeft een klap opgelopen waardoor seksualiteit geen onbezorgd plezier meer is. Als lerares leeft Nola met de nodige schuldgevoelens en zelftwijfel. Doris van haar kant is door de toestand verder heen, ook door haar overbezorgde moeder na het verlies van een eerder kind door leukemie. De relatie met Gaby was nooit gemakkelijk omdat zij meer van hun relatie had voorgesteld en zich door haar in de steek gelaten voelde. Ze raakt ernstig in de war van Noord Afrikaanse jongens in haar woonplaats Amsterdam en blijkt daarbij ook nog ernstig ziek.

Door het heen en weer laten lopen van het verhaal tot en met januari 2007, waarin zelfs een nieuwe generatie het licht ziet, komen uiteenlopende emoties als schuld, angst en schaamte ruimschoots aan bod. Het zijn dan ook de titels van de drie delen waar de roman in onderverdeeld is. Het blijft niet bij het negatieve. De hoofdrolspelers weten zich toch ook met hun lot te verzoenen.  

Abdoel en Akil is een geraffineerde roman, goed geschreven, kort en bondig, met met veel verrassingen, waardoor we van de ene scène in de andere in de andere tuimelen. Het beeldende verhaal leent voor een film, al zal dat er een zijn in het lichtere genre, want het incident, dat Doris en Nola beleefd hebben, heeft niet meer veroorzaakt dan een schram in hun ontwikkeling, al gaat de een dood en blijft de ander vol schaamte achter.

Hier Yolanda Entius twee minuten over Abdoel en Akil op YouTube

Geen opmerkingen:

Een reactie posten