Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 5 maart 2018

Recensie: Liefs van Boy (2017), Roald Dahl


Schrijver met ballen verovert de wereld met zijn griezelverhalen

De ondertitel van Liefs van Boy luidt Brieven aan mijn moeder en dat is ook precies wat deze uitgave van privédomein (nr. 295) inhoudt. Zoals Donald Sturbock, de bezorger van deze brieven in de Inleiding zegt, zijn de brieven los van het biografische jeugdboek Boy: tales of childhood (1984) gepubliceerd omdat ze veel prijsgeven over de verhouding die de Britse schrijver Roald Dahl (1916-1990) met zijn moeder, de Noorse Sofie Magdalena, had. Na haar huwelijk ging ze mee met haar twintig jaar oudere man Harald, die al in Engeland woonde. Tijdens de levenslange correspondentie leren we vooral Dahl zelf kennen omdat de brieven van zijn moeder vreemd genoeg verloren zijn gegaan.

De correspondentie loopt van de jaren 1925 tot en met 1965, twee jaar voor de dood van Sofie Magdalena. Dahl woonde de laatste tijd dicht bij haar in de buurt in een huisje dat hij Gipsy house genoemd had. Ik kan me nog herinneren van de documentaire De reusachtige Roald Dahl (2005) dat hij dagelijks om zes uur zijn potloden sleep, een uur schreef en daarna klaar was voor die dag.

Dahl leidde een bewogen leven vanaf zijn tijd in kostschool St. Peter’s in 1925 vanwaar hij opgewekte brieven naar huis stuurt, veelal over de voetbalwedstrijden die hij daar met andere jongens speelt. Zijn hang naar het absurde is al te lezen in het eind van een brief die hij in december 1929 aan zijn moeder schrijft.
’Excuseert u astublieft dit slordige handschrift, maar ik schrijf het in de huiswerkklas, onder nogal beroerde omstandigheden ook, en een excuus is dat er beneden iemand aan het zingen is en het kabaal doet heel sterk denken aan het kabaal dat de knieschijf van een vlieg maakt die rondratelt in een verbleekte botterbloem met zowel buikpijn als jicht.’

In de volgende kostschool, Repton, waar hij vanaf 1930 tot en met 1934 verblijft heeft hij het een stuk moeilijker, maar hij laat daar weinig van blijken aan zijn moeder en zussen, want zijn vader is al in 1920 overleden. Sturbock zegt dat hij zijn moeder niet bezorgd wilde maken over de wantoestanden op het internaat, vooral in de seksuele sfeer. Hij is de eerste van zijn klas met wiskunde, fotografeert graag en doet samen met anderen van zijn groep experimenten in hun studiehok, zoals het laten ontploffen van een blik snert.

In 1934 gaat hij mee met een expeditie naar Newfoundland en daarna gaat hij aan het werk bij Shell in de hoop naar een opwindend oord te worden uitgezonden. Zijn moeder maakt zich zorgen over zijn ambitie en raadpleegt een astroloog die haar vertelde dat haar zoon schrijver zou worden, iets wat ze niet in haar brieven met haar enige zoon deelt. Het kantoorleven bevalt hem slecht en hij is blij dat hij als expat naar een kolonie in Afrika kan vertrekken. Vanwege de naderende Tweede Wereldoorlog volgt hij daar bij de RAF een pilotenopleiding. In zijn brieven toont hij zich vaak bezorgd over de toestand van zijn familie in de buurt van Londen. Hij raadt hen vaak aan naar hun huis in Wales te gaan, waar ze veiliger zijn voor Duitse bommen.

In de oorlog beleeft hij als piloot een zwaar ongeluk waar hij bijna aan bezwijkt, maar waarover hij naar het thuisfront nogal luchtig schrijft. Volgens Sturton beweerde Dahl zelf dat ‘de gigantische dreun op zijn kop’ een schrijver van hem had gemaakt. Nadat hij is afgekeurd, luistert hij heel veel naar klassieke muziek. Nog tijdens de oorlog krijgt hij een baan in de Britse ambassade in Washington. Als hij een journalist vertelt over het ongeluk, bedenkt hij dat het verhaal net zo goed zelf op kan schrijven, hetgeen een groot succes wordt en hem verder op het gebied van het schrijven van verhalen brengt. In Washington omringt hij zich met de jet set, Walt Disney en het echtpaar Roosevelt, maar door zijn weinig formele houding krijgt hij ontslag. Omdat hij inmiddels al met het boek en het scenario van The gremlins (1943) bezig is, kan hij, ook al worden zijn eerste romans niet goed ontvangen, daarmee verder de kost verdienen.

In zijn brieven geeft hij weinig ruchtbaarheid aan zijn huwelijk met de Amerikaanse actrice Patricia Neal. Het huwelijksleven gaat niet van een leien dakje, waar zijn oudste zoon Theo heeft grote gezondheidsproblemen, zijn dochter overlijdt op zevenjarige leeftijd aan de mazelen en zijn vrouw krijgt op haar 39ste een beroerte waaraan ze bijna bezwijkt. In zijn brieven is Dahl in de latere periode van zijn leven oprechter dan eerder. Met zijn moeder had hij altijd wel een vrijmoedige gedachtewisseling, zoals in zijn kostschoolperiode blijkt uit de vaak genoemde term ballen.       

Auke Leistra heeft de uitgave goed vertaald al had ze bij een fragment over de rivieren van Babylon wel naar het gelijknamige lied mogen verwijzen.  

Hier de BBC documentaire The marvellous world of Roald Dahl (2016), verteld door de schrijver zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten