Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 2 mei 2018

Filmrecensie: Notes on a scandal (2006), Richard Eyre


De geheime liefde van een oude geschiedenislerares voor een knappe tekenlerares

De kracht van Notes on a scandal, een verhaal over de erotische verwikkeling tussen twee leraressen op een middelbare school in Londen, ligt vooral in het scenario en de achterliggende roman van Zoe Heller, maar natuurlijk werkt het ook mee dat de rollen van geschiedenislerares Barbara Covett en tekenlerares Sheba Hart vertolkt worden door twee Britse topactrices Judi Dench en Cate Blanchett.

Notes on a scandal begint met de oudere Covett die op een bankje zit vanwaar ze uitkijkt op een mistig Londen. Het is het begin van een nieuw schooljaar. Ze is iemand van de oude stempel, niet gewend om haar emoties te delen. Die schrijft ze liever op in haar aantekenboekjes. Zoals het verhaal van de verloren gegane liefde met haar vroegere collega Jennifer. Als de directeur de rapporten opvraagt van de verschillende secties, levert zij slechts één A-viertje in. Haar manier van lesgeven is bestand tegen de tijd.

Haar aandacht wordt gewekt door de nieuwe tekenlerares Hart die bij iedereen in de smaak valt. Ze heeft echter moeite om orde te houden. Als Covett haar een keer voordoet hoe ze moet optreden, raken de vrouwen bevriend. Hart nodigt Covett uit voor de lunch op zondag bij haar thuis. Covett had een keurig burgerlijk gezin voorgesteld maar maakt kennis met een oudere man, een puberdochter en een jongere zoon met het syndroom van Down. Tot overmaat danst het gezin ook nog na het eten. Hart is zeer openhartig. In haar tuinhuis, ingericht als atelier, vertelt ze over haar leven. Ze heeft de laatste tien jaar alleen maar voor haar zoon gezorgd, vindt de wereld lelijk en hoopt met haar baan weer wat meer aansluiting te vinden bij het leven. Covett ziet in haar een geestverwante en is blij met het contact.

Covett wordt nog blijer als ze ontdekt dat Hart een seksuele verhouding heeft met een van de leerlingen. Als ze Hart daarover aan de tand voelt zien we in korte flashbacks hoe de verhouding zich ontwikkelde. De vijftienjarige Steven Connolly, helemaal in de ban van Hart, deed het voorkomen dat zijn vader een bruut was en zijn moeder ziek, waardoor hij appelleerde aan haar moederlijke gevoelens en later aan de vrouw in haar die ook wel eens een slippertje mocht maken. Covett ziet een kans om Hart nog meer aan zich te binden en zegt dat ze de affaire geheim zal houden als Hart ermee ophoudt. Dat is echter moeilijk voor Hart, temeer omdat Connolly sterk op haar gemoed werkt en haar overlaat met lof over haar schoonheid.

Covett denkt dat de tijd aan haar kant is. Als ze haar oude kat moet laten inslapen wil ze dat Hart met haar meegaat om haar te steunen. Maar Hart zou juist met haar gezin naar een toneelvoorstelling van haar zoon en zit opeens in een enorm gewetensconflict. Als ze niet ingaat op het dwingende verzoek van Covett dan kan die de affaire wereldkundig maken. Anderzijds kan ze ook haar gezin niet in de steek laten. Ze gaat mee naar de voorstelling en belt later met Covett om zich te excuseren, maar dan heeft Covett haar verhaal al gedaan aan een mannelijke collega die haar polste over het feit of Hart niet een keer met hem naar bed zou willen. Dat was een mooi opstapje voor haar om te zeggen dat Hart meer op jonge jongens viel, vooral die Connolly.

De openbaarmaking leidt tot heel veel commotie waarna Hart voor tien maanden de cel in gaat en Covett ontslag moest nemen. Ze zit aan het eind weer op hetzelfde bankje als in het begin en kijkt mee met een andere vrouw die het verhaal van Hart in de krant leest. Waarmee de cirkel rond is en een nieuwe kan beginnen.
 ell



Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten