Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 16 februari 2011

Een wereld zo pril (gedicht)



Wees even stil en geniet van deze eerste voorjaarsochtend
laat me luisteren naar de geluiden in de verte, het ronken, suizen, bonken, trillen, het gerinkel van tram acht, de vogels daar bovenuit 
laat me kijken naar de winterbomen in de knop
laat me dit alles vastleggen in mijn geheugen en denken aan het meisje in het korte rokje dat me een kaart stuurde uit het Van Goghmuseum omdat ze zoveel van me hield en niet kon wachten me dat te zeggen tot ze thuis was.

Staak je bezigheden en word stil, zit stil met mij
laat me de zon voelen op mijn huid en denken aan de brief die zij me ooit stuurde uit het verre land, waarin ze vertelde hoe ze me miste
laat me weer filosofie lezen, beginnen bij Gramsci, de eerste bladzijde over en over, over een wereld die eindelijk voor ons zal opdoemen.

Zeg dan maar wat je wilt zeggen. 

Je gezicht is naar de zon gekeerd, je aandacht naar binnen getrokken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten