Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 22 december 2012

Jaaroverzicht Allerhande 2012


Another year over, zingt John Lennon in het onverbeterlijke kerstlied Happy Christmas (War is over), a new one just begun (and four more for theObama's).
Ik ben blij dat we nog bestaan én heb erg gelachen om de voorstelling De ploeg danst op de vulkaan met een boekje erbij met de instructies voor wat er komen gaat op de dag dat de wereld vergaat (gister dus).

Een jaar geleden schreef ik vol verwachting over het FNV en Occupy. Beide bewegingen maakten niet waar wat ze in potentie wel zouden moeten kunnen. Vooral in een tijd waarin de crisis onverminderd van zich laat spreken.

Ik begrijp soms de angstige geluiden daarover niet. Het zou toch ook niet goed zijn als de welvaart maar toeneemt met alle vervuiling van dien. Zolang die maar eerlijk verdeeld wordt, niet alleen nationaal, maar vooral mondiaal. Dat moet uit te leggen zijn, lijkt me.

De crisis als kans. Lichtpuntjes genoeg. In een serie radiouitzendingen sprak Ziggy Klazes afgelopen jaar met allerlei personen die aan de poort rammelen van een andere orde: een filosoof, een Nudger, een politicus, een bestuurder als Rinnooy Kan, die van wanten weet. Slecht gaat het volgens hem niet. Hij ziet niet lichtzinnig alleen de positieve kanten de toekomst, maar is ook geen doemdenker.

Ik was blij met de overweging van Thomas von der Dunk in de Volkskrant die het optimisme van sommigen relativeert. De macht is in handen van enkelingen, die hun positie niet zomaar zullen afstaan. De wereld blijft een strijdtoneel.

Het is niet mijn bedoeling om alle gebeurtenissen langs de ethische meetlat te leggen, maar sommige wil ik vermelden. Rusland was erg in het nieuws het afgelopen jaar maar inmiddels heeft tsaar Poetin de touwtjes strak in handen. Hoe komt het dat het verzet tegen hem is afgenomen? Russen zijn volgzaam, hoorde ik correspondente Kysia Hekster zeggen, maar ik begrijp (Trouw, 15 december j.l.) dat de Goelag Archipel ook nog niet afgeschaft is (ook de Chinese niet, las ik vanmorgen in dezelfde krant).

De toestand in de Arabische wereld is er een van blijvende zorg, al klinkt dat paternalistisch. Wat er afgelopen jaar allemaal in Syrië aan gruwelijkheden heeft plaatsgevonden, moet de werkelijkheid tarten. Het is te hopen dat Europa de banden met de Arabische landen nauwer aanhaalt. Ik ga de toestand in Egypte straks zelf een paar weken bekijken en proeven. Democratie en religie. Een boeiende combinatie, zoals afgelopen dinsdag bleek op een informatieavond over Syrië. Voor het westerse model geef ik niet zoveel, maar de mensenrechten dienen gewaarborgd te zijn. Hoe doe je dat? Dat is een kwestie van uitzoeken of van Strijd om de macht, om met Rudi Vranckx te spreken. Voor mij een reden om mijn twibbon over 25 januari, de dag van de Egyptische revolutie op het Tahrirplein te laten staan. 

De literatuur tenslotte. Mijn roman De konijntjes heb ik voorlopig opgeborgen. De laatste tijd was ik bezig met een ander, wat lichtvoetiger, project: de roman Van April tot Juli: in de mooiste maanden van het jaar doemen de mooiste vrouwen op voor het oog van een oudere schrijver, die in zijn jeugd erg verlegen was maar dat inmiddels heeft overwonnen. Een deel van deze roman, over de jongere Juli, is in zeven hoofdstukken te lezen op de site van Nederland-schrijft, een pilot-project van de Stadsbibliotheek Haarlem en omstreken. 

Nog zeven (of is het acht?) jaar te gaan. Ik wens de lezers van mijn blog een goed jaareinde en een mooi begin van 2013 en zeg met John Lennon:

So this is Christmas and what have you done,
Another year over, a new one just begun.
And so this is Christmas, I hope you have fun,
The near and the dear ones, the old and the young.
A very merry Christmas and a happy New Year
Let's hope it's a good one without any fears.
And so this is Christmas for weak and for strong,
The rich and the poor ones, the road is so long.
And so happy Christmas for black and for white
For the yellow and red ones let's stop all the fights.
A very merry Christmas and a happy New Year
Let's hope it's a good one without any fear.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten