Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 18 februari 2013

Filmrecensie; The notorious Bettie Page (2005), Mary Harron




Ondeugend pin-up model uit de jaren vijftig

We zijn in New York 1955. De beelden zijn in zwart wit. Een man met een gleufhoed stapt een lectuurwinkel binnen waar andere mannen zich verlustigen aan bladen met foto’s van schaars geklede vrouwen. De gleufhoed stapt naar de kassa en vraag naar iets bijzonders. Hij krijgt een blad in handen waarin bondage het onderwerp is en toont vervolgens zijn politie badge. De toon is gezet. In de senaat houdt men een hoorzitting over het gevaar van dit soort lectuur.

Vervolgens schakelen we terug naar Nashville, Tennessee in 1936. De familie Page zit in de kerk en luistert naar de opruiende preek van de dominee. Come all you sinners, zingt hij. De familie gaat met een gerust hart weer op huis aan. Bettie en haar zus hebben veel plezier zichzelf in de tuin in uitdagende houdingen aan de jongens te tonen. Tot haar vader haar bij zich roept.   

Zes jaar later ontmoet Bettie een jongen die in het leger moet. Ze mag van haar moeder geen afspraakje maken, zegt ze, maar het raakt toch aan. Ze trouwen, maar dat is niet van lange duur. De jongen maakt ruzie. Bettie pakt haar koffer terwijl de jongen stuurs achter een blik bier op de bank zit. Een klassiek beeld. Een ander, Scotty, vraagt haar mee ten dans, maar levert haar vervolgens uit aan een stel mannen. Nadat ze in de kerk haar tranen gestort heeft, stapt Bettie in de Greyhound naar New York City.

Na deze korte schets van wat vooraf ging, komt Bettie algauw in het wereldje van het poseren terecht. Een politieman fotografeert haar in de weekenden, eerst op het strand en daarna in een studio. Tegelijk neemt ze acteerlessen. Een medestudent vindt het leuk in de natuur foto’s van haar in bikini te nemen. Zij besluit haar topje af te doen en daarna ook haar broekje, maar de jongen vreest het ergste. Straks wordt hij nog gearresteerd. Een foto van haar billen kan wel.  

Van het een komt het ander. Irving Klaw en Bunny hebben een studio waar ze bijzondere opnamen maken voor rijke mannen. Bondage is in. Bettie staat op hoge hakken en in korset met een zweepje naast een vastgebonden vrouw. Helaas moet de productie worden stilgelegd omdat het illegaal is. Bettie gaat met Irving op vakantie naar Miami. Ze laat zich daar fotograferen door een ex-model. Nude is not naked, zegt die over Bettie.

Terug in New York gaat ze verder met toneel. De regisseur werkt volgens de Stanislavski methode en vraagt haar waaraan ze moet denken als ze een akelige scene speelt. Bettie vraagt zich af wat Jezus wel niet van al haar zonden zal vinden. De medestudent, die haar eerder naakt fotografeerde, ziet een blad met de SM foto´s van Bettie en is geschokt. Bettie reist opnieuw naar Miami, duikelt op het strand een nieuw vriendje op en poseert, ook al is ze al 32 jaar oud, bij het ex-model voor het kerstnummer van Playboy. Irving is echt in de problemen gekomen door de senaatszittingen, maar Bunny wil nog wel verder gaan.

We zien Bettie eenzaam op een bankje voor de rechtszaal. Ze hoort wat achter de deuren wordt besproken. Een man die zijn zoon is kwijtgeraakt legt een relatie met het werk dat Bettie verrichtte. Bettie kan die verbinding niet leggen. Voor haar was het een spelletje, waarbij niets ergs gebeurde. Ze schaamt zich er niet over. Adam en Eva begonnen ook pas te zondigen toen ze kleren aantrokken.Maar kiest toch een ander levenspad.

Mooi is de 50 er jaren muziek, die door de hele film te horen is, mooier zijn de intense kleurenbeelden tussen de zwart wit beelden door, maar het mooist de rol van Gretchen Mol als Bettie.  

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten