Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 21 augustus 2014

Filmrecensie: El custodio (2006), Rodrigo Moreno



Scherp waarnemer bezwijkt voor de werkelijkheid

De ijverige lijfwacht Rubén waakt over het drukke leven van de Argentijnse minister van economische zaken Artemio Villegas. Hij volgt hem op de voet en komt zo heel wat te weten over het privéleven van de minister: zijn assistente en minnares Angela, zijn kinderen, zijn vrouw Delia. Hij registreert het allemaal op een hele koele manier. Zijn taak vat hij ernstig op. Ernstiger dan Delia of de wulpse dochter die al die veiligheid maar overdreven vinden. Geen bijzonderheid ontgaat hem. Wellicht daardoor kan door zijn scherpe waarnemingsvermogen ook zo goed tekenen.

Zijn zus Beatrice is heel anders. Ze zit in een inrichting en is nogal loslippig. Ze wil graag dat haar dochter Valeria, die bij Rubén schoonmaakt, een zangcarrière begint. Wellicht kan haar broer een goed woordje doen bij de minister. Rubén peinst daar niet over. Zo werkt dat niet. Hij is boos als zijn nichtje naakttekeningen van een jonge vrouw uit een lade heeft gehaald. Valeria verdedigt zich dat ze alles moest schoonmaken, ook de lades.

De procedures rond de veiligheid van de minister zijn standaard. Vanaf het hoge ministerie in Buenos Aires zien we het vertrek van de minister per auto in beeld gebracht. Rubén zit naast chauffeur Alfred in de volgauto die dwars op de ministersauto staat en vlak achter hem aan rijdt. Bij de locatie gekomen waar de minister moet zijn, een televisieopname of een werkbespreking, houdt Rubén bij de deur de wacht. Hij duldt geen inbreuken in het protocol. Als de dochter een vriendje wil meenemen moet er een telefoontje van haar vader aan te pas komen om daar toestemming voor te krijgen. Tijdens de rit houdt Rubén de jongelui via de binnenspiegel in de gaten.

Hij gaat ook mee naar het buitenverblijf van het gezin en houdt daar alles in de gaten. De minister draagt hem op een tekening te maken van een Franse gast. Later die avond hoort Rubén een ruzie tussen de minister en zijn vrouw Delia over de tekenopdracht die Artemio verstrekte. Hij gaat ook met op reis. In Mar del Plata kijkt vanuit een gebouw daar uit over de zee. Hij zou daar wel in willen zwemmen. Alfredo biedt hem zijn zwembroek aan maar op dat moment wordt Rubén door de minister opgeroepen.

Tussendoor is hij ook nog jarig. Hij viert dit met familie met een etentje in een Chinees restaurant. Zijn zus doet nogal moeilijk over de tafel. Ze krijgt het benauwd en wil een andere plek. Ze wil ook dat Valeria zingt. Dat klinkt erg vals. Als de chef bezwaar maakt, krijgen ze ruzie en lopen ze weg. Later in de avond gaat Rubén naar Rocío, een seksueel contact, die bij haar moeder woont.

De volgende dag voltrekt zich volgens hetzelfde patroon als altijd. Rubén maakt zich gereed met zijn kogelwerende vest en stapt in de auto. Het is wachten op het moment dat de stoppen doorslaan. Dat wordt ingeleid door een man die hem herkent uit de oorlog.

De trage beelden die het lange wachten uitdrukken, zijn fascinerend. De camerastandpunten spannend, zoals van de grijze auto’s die beneden bij het ministerie wachten of het vervagende beeld van Rubén als hij een tekening van de Franse gast van de minister gemaakt heeft. Door de focus op Rubén leert de kijker de verhoudingen in het ministersgezin kennen. De rol van Julio Chávez als ijverige maar eenzame lijfwacht indrukwekkend.

Hier de trailer van El custodio, in het Engels ook bekend als The minder.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen