Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 12 oktober 2014

Filmrecensie: Red road (2006), Andrea Arnold



Beveiligingsbeambte krijgt een bekende man in het vizier en laat niet meer los

De film Fishtank uit 2008 smaakte naar meer. Andrea Arnold’s debuutfilm Red road kent weer een vrouwelijke hoofdpersoon, maar dit keer is dat een volwassen vrouw, Jackie Morrison. Zij zit achter bewakingscamera’s van City Eye in Glasgow e n heeft toegang tot allerlei tafereeltjes die zich in de stad afspelen. Ze geniet daarvan meer dan van haar eigen nogal eenzame leven, met af en toe een wip met een collega en een bruiloft van een schoonzus. Daar spreekt ze haar schoonvader Alfred die niet erg over haar te spreken is. Waarom dat zo is wordt in het vage gelaten.

De beelden op de camera’s in de controle kamer zijn niet allemaal grappig. Ze dienen dan ook om misdaad op te sporen. Vooral de wijk Red road is verloederd en gevaarlijk. Jackie is op haar hoede als een meisje met blonde haren daar nogal alleen op een bank zit. Ze wil de politie al inschakelen, maar ziet dan dat het meisje met een man meegaat die aan zijn gerief wil komen. Ze blijft kijken naar de snelle manier waarop de man het meisje neemt. Ze schrikt als als blijkt dat ze deze man kent.

Vanaf dat moment laat ze deze Clyde Henderson niet meer los. Ze blijft hem volgen, ook al vergeet ze daardoor naar andere geweldsincidenten in de stad te kijken. Ze informeert of het kan zijn dat de man al is vrijgekomen, hetgeen inderdaad het geval is. Ze ziet dat hij voor een bedrijfje werkt dat in sleutels doet en probeert via het bedrijf aan meer informatie over hem te komen, maar stuit op een muur. Ze trekt er zelf op uit, gaat met de bus naar Red road en volgt Clyde die met een vuilniszak op zijn rug de straat afloopt. Voor de zekerheid pakt Jackie een voorwerp op waarmee ze zich kan verdedigen. Clyde brengt zijn was naar een wasserette en gaat daarna naar een pub. Jackie observeert hem tijdens een kop thee. Ze ziet hoe hij zijn hand tegen het bovenbeen van de serveerster drukt.

In een volgende scène komt Jackie zelfs in zijn huis. Tijdens een nogal ruig feest ziet ze het blonde meisje dat ze eerder in het vizier van haar camera kreeg. Deze April blijkt het vriendinnetje van de nogal louche Stevie, vriend en huisgenoot van Clyde. Tijdens het feest danst Jackie zelfs nog met Clyde, maar vlucht weg als het vuur haar te heet onder de voeten wordt.

Vanaf een afstand blijft ze hem op de camera volgen. Ze ontdekt dat hij een dochter heeft, die op een middelbare school zit. Later bezoekt ze een pub waar Clyde uithangt. Ze beginnen een gesprek, waarbij Clyde het vermoeden uitspreekt dat hij haar eerder in zijn leven ontmoet heeft. Clyde tilt haar op zijn schouder naar zijn woning en neemt haar, met een condoom zowaar. Als dat gebeurd is, wil Jackie weg. In de badkamer haalt ze het zaad uit de condoom en brengt het bij zichzelf in. Ze maakt ook een wond op haar gezicht, om te doen alsof het om een verkrachting ging.

Stevie is woest op Jackie dat Clyde gearresteerd is. Hij heeft gezien dat ze vrijwillig met Clyde naar bed ging en ervan genoot. Jackie vertelt hem over haar redenen en trekt daarop de aanklacht in. Als Clyde weer op vrije voeten is, komt het tot een verzoenend gesprek met Jackie, waarna ook een opening wordt geboden in de relatie met de schoonouders van Jackie.  

Andrea Arnold schreef het sterke scenario samen met Lone Sherfig. De kijker zit bijna twee uur lang op het puntje van zijn stoel. Kate Dickie speelt een prachtige hoofdrol. Het enige minpuntje zou kunnen zijn dat Clyde eerst een nogal louche indruk maakt, maar later toch een tamelijk redelijk mens blijkt.

Hier de trailer. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten